Kan efterlevande make/sambo överta hyreslägenhet?

Mina föräldrar har skrivit på ett kontrakt till en hyreslägenhet med inflyttning i sommar. Min pappa dog för några veckor sedan. Gäller kontraktet ändå? Eller måste mamma skriva ett nytt kontrakt? Kan man neka henne att få hyra lägenheten nu när hon är ensamstående och har andra ekonomiska förutsättningar?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Vill börja med att säga att jag beklagar sorgen!

Jag tolkar din fråga som att din mor fortfarande vill bo kvar i lägenheten, så mitt svar kommer att utgå från detta.

Hyra av lägenhet regleras i 12 kap Jordabalken.

Enligt 12 kap 5 § 2 st i Jordabalken nämns att om makar eller sambor hyr en lägenhet tillsammans och den ena dör, tillfaller den avlidnes rätt dödsboet och efterlevande maken/sambo.

Dödsboet är den avlidne personens skulder och tillgångar. Det är dödsboets delägare (främst make/maka, sambo, andra arvingar ) som som beslutar gemensamt över dessa skulder och tillgångar.

Hade endast din far stått på kontraktet hade hyresvärden behövt acceptera överlåtelsen till din mor samt göra en skälighetsprövning. Eftersom de båda stod på kontraktet tillsammans, behöver inte hyresvärden göra någon skälighetsprövning på din mor och kan alltså inte bli nekad.

Vid samboskap krävs dock att samboförhållandet varat i minst tre år för att efterlevande sambo ska kunna överta lägenheten.

Jag hoppas du har fått svar på din fråga och önskar dig lycka till!

Med vänlig hälsning,

Natasha FathifardRådgivare