FrågaFAMILJERÄTTBodelning06/01/2019

Kan efterlevande maken slippa dela giftorättsgods med den avlidna maken?

efter en konkurs 1999 övertog makan huset som enskild egendom hon har sedan dess på egen bekostnad

skaffat sig bohag egen bil, pensionsförsäkring och ett litet kapital maken avled okt 2018 efterlämnade

gamla skulder på ca 60000:- skatteskuld 3900:- begravningskostnad 29000:- tillgångar 7900:-

kan makan med stöd av äktb 12-2 behålla sina tillgångar utan at dela något med dödsboet

Jag är svåger till den efterlevande och hjälper henne med bouppteckningen

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Bestämmelsen du frågar om i 12 kap. 2 § Äktenskapsbalken innebär att vardera sidan ska behålla sitt giftorättsgods som sin andel vid bodelning med anledning av ena makens död, om den efterlevande maken begär det.

Bestämmelsen är utformad som en ovillkorlig rätt för den efterlevande maken att behålla sitt giftorättsgods som sin andel vid bodelningen. Det är således endast den efterlevande maken som kan utnyttja bestämmelsen, inte efterlevande arvingar, borgenärer osv. Åberopande av 12 kap. 2 § ÄktB måste ske senast vid bodelningstillfället. I praktiken innebär regeln att någon delning mellan makarna inte ska ske. Att påkalla jämkning enligt bestämmelsen kan vara gynnsamt om den efterlevande maken har större tillgångar än den avlidna maken, som vederbörande inte vill dela med sig av till den avlidne makens särkullbarn, testamentstagare eller borgenärer.

Om den efterlevande maken i ert fall inte åberopar jämkning enligt bestämmelsen kommer det att ske en vanlig bodelning enligt vilken allt giftorättsgods ska ingå och delas lika mellan makarna efter skuldtäckning. Fastigheten är enligt din uppgift enskild egendom och ska inte ingå i en sådan bodelning, däremot är sannolikt det införskaffade bohaget, bilen m.m. giftorättsgods som ska ingå.

Sammanfattning och råd

Jämkningsregeln i 12 kap. 2 § Äktenskapsbalken ger den efterlevande maken en ovillkorlig rätt att behålla sitt giftorättsgods som sin andel vid bodelning med anledning av dödsfall. Möjligheten kan vara gynnsam t.ex. när den avlidna maken har mindre tillgångar än den efterlevande. Åberopar den efterlevande maken bestämmelsen sker i praktiken inte någon delning mellan makarna.

I den situation du beskriver gör jag bedömningen att det är mest gynnsamt för den efterlevande maken att åberopa jämkningsbestämmelsen om att vardera sida ska behålla sitt giftorättsgods som sin andel. Hon kommer då inte behöva dela med sig av sitt giftorättsgods vilket annars skulle påverka henne negativt då den avlidna makens tillgångar är mindre än skulderna. Vid en vanlig bodelning skulle den avlidna maken gå in med 0 kr i giftorättsgods, medan allt giftorättsgods för den efterlevande maken skulle delas lika mellan dem vilket i praktiken hade gått till att betala hans skulder.

Om du/ni inte får rätt på bodelningen och vill ha hjälp med att slutföra den är ni varmt välkomna att återkomma för kontakt med någon av våra jurister. Är ni intresserade av det kan du sända e-post till mig på dennis.lavesson@lawline.se.

Med vänliga hälsningar,

Dennis LavessonRådgivare