Kan efterlevande maka ärva bostad genom inbördes testamente om den avlidne maken var ägare?

Hej !

Vi är gifta. Kan efterlevande maka ärva bostad den avlidne make om det finns inbördes testamente med full äganderätt och den avlidne make var ägare och fick lån på huset?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga.

Om efterlevande maka ska ärva allt från den avlidne maken genom ett inbördes testamente så inkluderar det även bostaden. Makan kommer alltså genom testamentet även att ärva bostaden trots att maken var ägare och fick lån på huset.

Ifall du är i behov av kontakt med en jurist kan du boka tid här.

Jag hoppas att du fick svar på din fråga!
Vänligen,

Anduena KrasnigiRådgivare