Kan du få grannen att flytta?

Hej!

Om man skulle tröttna på sin nya granne kan man då be den att flytta då?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig med din fråga till oss på Lawline.

Som jag förstår din fråga handlar det om ett hus där det är hyreslägenheter. Jag utgår också ifrån att din granne uppfört sig högdjudd eller på annat sätt störande.

Jag anser att du endast kan ge klagomål till hyresvärden, vilken sedan kommer ha detta i sin information angående din granne. Dock ska det mycket till för att din granne ska bli ombedd att flytta från sin lägenhet. För att din granne inte ska få förlängt avtal krävs någon form av grovt misskötande handlingar på hans sida.

Även om din granne har uppfört sig störande på olika sätt har jag svårt att se en möjlighet för dig att få honom att flytta, på laglig grund.

För att se lagliga grunder till att inte få fortsatt hyresavtal, klicka här.

Hoppas du fått svar på din fråga.

Med vänlig hälsning,

Isak HeijbelRådgivare