FrågaOFFENTLIG RÄTTCSN18/08/2020

​Kan du få a-kassa som student under sommaren ifall du förlorat jobbet?

Jag var tjänstledig för studier och hade en överenskommelse att jag skulle jobba över sommaren. Pga covid fick jag sparken och sökte då a-kassa för min förlorade inkomst. De gav mig avslag med hänvisning att jag inte är berättigad det under studietid.

Jag kan förstå att man inte kan söka a-kassa för att vara ledig men jag har ju fått sparken och förlorat min inkomst?

Tacksam för svar

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Kan du få a-kassa som student under sommaren ifall du förlorat jobbet?

Din fråga regleras i lagen om arbetslöshetsförsäkring (ALF). Ersättning lämnas inte till sökande som deltar i utbildning (10 § första stycket första punkten ALF). Man kan vara berättigad a-kassa samtidigt som du studerar på heltid ifall vissa förutsättningar är uppfyllda. Ditt arbete får inte ha upphört på grund av studierna, studierna får inte hindra dig från att söka och ta heltidsarbete, studierna får inte finansieras eller ha finansierats med någon form av studiestöd och du behöver ha studerat minst 15 veckor vid sidan av ett heltidsarbete. Även om du förlorat ditt arbete och blivit arbetslös under sommaren så är du inte arbetslös i arbetslöshetsförsäkringens mening. Detta beror på att din utbildning endast har uppehåll under sommaren vilket gör att du fortfarande räknas som studerande under den tiden. För att ha rätt till ersättning efter studier behöver du ha avslutat eller avbrutit dem.

Hoppas du fått svar på din fråga!

Emil BengtssonRådgivare