Kan du behålla din nuvarande bostadsrätt och köpa ytterligare en bostadsrätt?

Hej,

Jag har en bostadsrätt som jag äger 100% och funderar på att köpa en till tillsammans med min sambo. Får jag behålla min lägenhet och köpa en ny där jag äger 50% och min sambo 50%?

Tack på förhand.

Mvh

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Det finns ingen lagstiftning som handlar om hur många bostadsrätter en person får äga.

För att du ska kunna köpa och äga den andra bostadsrätten med din sambo, måste dock den nya bostadsrättsföreningen godkänna dig (och även din sambo) som medlem i den nya föreningen (bostadsrättslagen 2 kap. 1 § jämte 1 kap. 3 §). För att du ska kunna bli medlem och bostadsrättsinnehavare hos föreningen måste du uppfylla de medlemsvillkor som uppställs i föreningens stadgar och att du i övrig kan anses vara en godtagbar medlem (bostadsrättslagen 2 kap. 1 § och 2 kap. 3 §). I stadgarna kan det exempelvis ställas ett krav på att du ska vara folkbokförd på den adress där du vill köpa bostadsrätten, vilket skulle kunna hindra dig från att äga två bostadsrätter hos olika föreningar beroende på var du är folkbokförd och främst har tänkt vara bosatt.

Sammanfattning och råd

Det finns inga specifika lagbestämmelser som handlar om hur många bostadsrätter som du får äga samtidigt. Därmed är du som utgångspunkt inte förhindrad att behålla din lägenhet och köpa ytterligare en bostadsrätt tillsammans med din sambo. För att du ska kunna köpa ytterligare en bostadsrätt krävs det att den nya bostadsrättsföreningen godkänner dig som medlem och medlemsvillkoren i stadgarna kan möjligtvis ställa till det för dig.

Jag kan dock tyvärr inte ge dig ett mer specifikt svar. Jag rekommenderar dig därför att kontakta de bostadsrättsföreningar som du vill köpa en bostadsrätt hos för att kunna se deras stadgar, så att du kan ta reda på om det finns hinder för att köpa en bostadsrätt där.

Hoppas du fick svar på din fråga, annars är du välkommen att ställa en ny till oss på Lawline!

Med vänliga hälsningar,

Erika BjörnforsRådgivare