FrågaAVTALSRÄTTGåva29/10/2018

Kan dricks återkrävas om man ångrar sig?

- Jobbar som servitris

- I juni hade jag en gäst som hade en nota på 3150. Han skriver 6200 i extra och 9350 på totalsumman. Klart och tydligt.

- 2 månader senare kontaktar vår restaurangchef oss och säger att gästen har hört av sig och "ångrar" sig och menar på att han gjort fel.

- Restaurangchefen säger vi måste betala tillbaka summan varpå vi säger att det inte är vi som gjort något fel i situationen.

- Två månader senare igen efter att inte hört något mer om det här så kontaktar chefen oss igen och säger de har suttit i möte med ekonomichef och restaurangchef och kommit överens om att vi är betalningsskyldiga.

Min fråga: Kan de göra så här? Är det lagligt? När pengarna har betalats ut. Kan företaget kräva oss på pengar?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Dricks får ses som en gåva, och på sådana är gåvolagen tillämplig. En gåva är inte bindande förrän den har fullbordats (1 §). Motsatsvis innebär det att gåvan blir bindande när den har fullbordats. En gåva i pengar fullbordas när den har överlämnats till gåvomottagaren (2 §). Eftersom en gåva är en typ av avtal kan det ogiltigförklaras av domstol exempelvis om gåvan har fullbordats under tvång, men i det förevarande fallet låter det som att kunden har lämnat dricksen frivilligt.

Restaurangen kan självklart välja att betala motsvarande summa till kunden, men den omständighet att kunden nu ångrar att han lämnade dricksen förändrar inte det faktum att gåvan fullbordades. Ni som mottog gåvan kan alltså inte anses vara betalningsskyldiga, varken direkt gentemot kunden eller mot restaurangen om de väljer att betala kunden.

Hoppas du fick svar på din fråga, om du har fler frågor är du välkommen att höra av dig till Lawline igen!

Vänligen,

Lawline RådgivareRådgivare