Kan dödsbodelägarna avtala bort testamente?

Hej, kan dödsbodelägarna komma överens om en annan fördelning av arvet än vad som anges i testamentet?

Mvh Jan

Lawline svarar

Hej Jan och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Fördelningen av kvarlåtenskapen (dvs. arvlåtarens egendom) ska ske i enlighet med den avlidnes vilja i enlighet med 11 kap. 1 § Ärvdabalken (ÄB). Dödsbodelägarna kan således inte kringgå testarns vilja.

Däremot kan dem efter det att fördelningen av kvarlåtenskapen fritt bruka den egendom som tillfallit dem i enlighet med testamentet, såtillvida något förbehåll om egendomens hantering inte har gjorts i testamentet. Ett förbehåll i ett testamentet kan exempelvis vara då testatorn föreskrivit att egendomen ska tillfalla testamentstagaren med s.k. fri förfoganderätt, vilket innebär att egendomen ska tillfalla någon annan vid testamentstagarens död.

Vänligen,

Johan KristofferssonRådgivare