Kan din arbetsgivare neka en veckas semester för flytt när du inte har varit ledig under året?

Hej! Min arbetsgivare nekar semester i en vecka för en flytt nu i slutet av året, han gav mig bara 2 dagar ledigt. Jag har inte vart ledig någonting detta år så jag undrar om det här har skett rätt till?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

För att besvara din fråga kommer jag använda mig av semesterlagen (SemL).

Rätt till semester

Som arbetstagare har du alltid rätt till minst 25 semesterdagar för varje semesterår (SemL 4 §). Huvudregeln är att du har rätt att ta ut fyra av dessa fem veckor under en sammanhängande period mellan juni och augusti, men arbetsgivaren och arbetstagaren kan avtala om annat (SemL 12 §). Om du påbörjade anställningen efter den 31 augusti i år har du endast rätt till 5 semesterdagar.

Om din anställning inte pågår längre än tre månader, kan du som arbetstagare och arbetsgivaren även avtala om att du inte har rätt till semester alls (SemL 5 §).

Arbetsgivarens rätt att neka semester

Din arbetsgivare har rätt att neka dig semester så länge arbetsgivaren följer reglerna om 25 semesterdagar, och att semestern läggs under sommaren om inget annat har avtalats. Det finns ingen specifik rätt till semester för att man flyttar utan här gäller de vanliga reglerna. Du kan givetvis alltid önska vilka veckor som du vill ha semester, men det är din arbetsgivare som bestämmer vilka veckor det blir i slutändan så länge reglerna följs (SemL 11 §).

Eftersom du skriver att du inte har varit ledig någonting detta år, utgår jag från att du inte har haft någon semester alls i somras exempelvis. Det finns en risk att du inte kommer kunna ta ut alla dina 25 semesterdagar eftersom det är november nu. Din arbetsgivare har dock rätt att neka dig semester för en hel vecka om det innebär att du fortfarande kommer kunna ta ut dina 25 semesterdagar under semesteråret. Semesteråret tar inte slut vid årsskiftet 2021/22, utan semesteråret pågår till 31 mars 2022 (SemL 3 §).

Om det visar sig att du inte tar ut 25 semesterdagar kan arbetsgivaren bli skyldig att betala skadestånd om det uppstår skada för dig (SemL 32 §). Du har också rätt att begära skadestånd för att din semester inte ligger under perioden juni till augusti, om det inte finns ett avtal som säger annat.

Sammanfattning och råd

Din arbetsgivare kan neka dig semester för flytt om arbetsgivaren följer reglerna som ger dig rätt till 25 semesterdagar per semesterår. Eftersom du skriver att du inte har varit ledig någonting detta år, finns det risk att du inte kommer kunna ta ut 25 semesterdagar. Din arbetsgivare kan dock neka dig semester för vecka veckan om det faktiskt innebär att du tar ut 25 semesterdagar innan 31 mars 2022. Mitt råd är att du pratar med din arbetsgivare igen och säger att du har rätt att ta ut 25 semesterdagar innan 31 mars 2022. På så sätt påminns kanske din arbetsgivare om att du har en hel del semesterdagar kvar att ta ut och att det närmar sig mars, vilket kan innebära att din arbetsgivare beviljar semester för hela veckan och inte bara för två dagar.

Hoppas du fick svar på din fråga, annars är du välkommen att ställa en ny till oss på Lawline!

Med vänlig hälsning,

Erika BjörnforsRådgivare