Kan det strikta skadeståndsansvaret för hundägare jämkas om medvållande anses föreligga på den skadelidandes sida?

Kortfattat, släppte in min hund till en annan hund i en av kommunens allmänna rastgårdar. Ägaren till den andra hunden sa att det var ok, vi har även träffats med våra hundar ett par gånger innan utan problem. Hennes, större, hund hoppar på min, mindre, hund ca 1 minut efter att jag släppt in min (inte under lek eller liknande utan den kom springande och tänkte attackera utan att de ens hälsat) och orsakar en skada i en tass som gör att vi får söka veterinärvård. Hennes försäkringsbolag har nu bestämt att jag är 50% medvållande (och tänker därmed endast betala 50% i skadestånd vilket inte ens täcker min självrisk) eftersom jag släppt in min hund frivilligt till hennes i rastgården. Får försäkringsbolag besluta att jag är medvållande? Gäller inte strikt ägaransvar i rastgårdar?

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till Lawline!

Tillämplig lag

Då din fråga rör strikt skadeståndsansvar för skador orsakade av hund kikar vi närmare på lagen lag (2007:1150) om tillsyn av hundar och katter. Eftersom frågan även berör medvållande kollar vi även på skadeståndslagen (SkL).

Strikt ansvar gäller även i hundgårdar

Du har rätt i att strikt skadeståndsansvar gäller för hundens ägare även inne på rastgårdar. För privatpersoner gäller faktiskt det strikta ansvaret överallt. Det är endast tjänstehundar som undantas från bestämmelsen (19 § lag om tillsyn av hundar och katter).

Däremot kan skadeståndet minskas om den skadelidande anses medvållande

Lagen om tillsyn av hundar och katter innehåller inga bestämmelser om nedsättning av skadestånd på grund av medvållande, varför vi får falla tillbaka på den mer generella skadeståndslagen.

I skadeståndslagen står det att trots att skadeståndsansvaret är strikt, så finns det ingenting som hindrar ett försäkringsbolag eller en domstol från att sätta ned, dvs. minska, skadeståndet, om den skadelidande har ansetts medvållande till skadan (6 kap. 1 § SkL).

Mina råd

Skulle du inte vara nöjd med bedömningen kan du givetvis överklaga försäkringsbolagets bedömning. Kontakta då bolaget och uppge varför du anser att beslutet är felaktigt och redogör för det önskade utfallet.

Skulle du fortfarande inte vara nöjd med utfallet återstår endast en domstolsprocess, men det skulle jag rekommendera som en absolut sista utväg på grund av ekonomiska och tidsmässiga skäl.

Jag hoppas att det ordnar sig för dig och hunden.

Med vänliga hälsningar

Mattias TörnströmRådgivare