Kan den svenska kungen dömas för brott i Sverige

Kan den svenska kungen dömas för brott i Sverige?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Den svenske kungen har enligt grundlag en straffrättslig immunitet. Detta regleras i 5 kap 8 § regeringsformen (1974:152) och innebär att han inte kan ställas till svars för sina gärningar, som statschef eller privatperson, oavsett hur allvarlig gärningen är. Kungens immunitet gäller dock inte i civilrättliga ärenden, vilket innebär att det exempelvis är möjligt att framställa anspråk om skadestånd gentemot honom i domstol.

Kungens straffrättsliga immunitet är dock inte obegränsad. Den får inte utgöra ett hinder mot att Sverige uppfyller sina åtaganden enligt Romstadgan för internationella brottmålsdomstolen eller i förhållande till andra mellanfolkliga brottmålsdomstolar. Detta följer av 10 kap 14 § regeringsformen och innebär att kungen, trots sin straffrättsliga immunitet, kan ställas till svars för brott som folkmord och brott mot mänskligheten.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Vänligen,

Vanessa HannahRådgivare