FrågaSTRAFFRÄTTÖvriga brott27/01/2021

Kan den som publicerar en kontaktannons på internet i syfte att sälja sex dömas för uppvigling?

Hej! Om en kvinna lägger ut en kontaktannons på internet och skriver att hon söker män för att köpa sex av henne, och även skriver att hon säljer nakenbilder på sig själv, kan hon då dömas för uppvigling eller något eftersom hon uppmanar män att köpa sex av henne?

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder till Lawline.

Gällande sexköp och nakenbilder
Först och främst är det inte olagligt att sälja sexuella tjänster i Sverige. Av 6 kap. 11 § brottsbalken kan man utläsa att det är olagligt att skaffa sig en sexuell förbindelse mot ersättning. Att sälja sexuella tjänster är med andra ord ingen straffbar gärning i skrivande stund. En "sexuell förbindelse" avser samlag eller annan jämförbar handling, alltså inte nakenbilder eller liknande, det är därför varken olagligt att sälja eller köpa nakenbilder. OBS: det är naturligtvis olagligt ifall bilderna föreställer nakna barn, i sådana fall kan lagrum som 6 kap. 8 § brottsbalken (sexuell posering) eller 16 kap. 10a § brottsbalken (barnpornografibrott) komma att bli aktuella.

Gällande uppvigling
Ansvar för uppvigling (16 kap. 5 § brottsbalken) enligt första stycket förutsätter: 1) ett meddelande till allmänheten (dvs. ett offentlighetsrekvisit), 2) att den tilltalade genom meddelandet uppmanar eller söker förleda till viss effekt, och 3) att uppmaningen eller det sökta förledandet avser brottslig gärning, svikande av medborgerlig skyldighet eller ohörsamhet mot myndighet. Enkelt uttryckt så avser lagrummet uppmaning till brott. En kontaktannons på nätet skulle kunna uppfylla offentlighetsrekvisitet eftersom uppgifter på internet brukar anses vara riktat till allmänheten. Jag kan dock inte svara på ifall omständigheterna i ditt fall uppfyller kraven för uppvigling. Men ja, rent teoretiskt sett skulle en sådan situation kanske omfattas av brottet. Det är dock ganska otroligt att en domstol skulle döma någon för det eftersom det strider mot lagstiftarens intresse och ändamål att skydda de som säljer sex och minska antalet sexköp i samhället. Man skulle dock kunna tänka sig att en sådan kontaktannons anses vara brottsprovokation, dvs en person provocerar en annan person att begå brott. Det blir dock sällan relevant privatpersoner sinsemellan utan görs oftast i polisiära sammanhang.

Sammanfattningsvis
Nej. Enligt min mening är det högst otroligt att en sådan kontaktannons på nätet kan utgöra uppvigling enligt lagens mening.

Jag hoppas att du fick svar på din fråga!

Vänligen,

Olivia ViklundRådgivare