FrågaFAMILJERÄTTGod man29/02/2020

Kan den som har förvaltare ansöka om pass

Får en person som är satt under förvaltarskap ansöka om pass utan att förvaltaren är delaktig i ansökan?

Lawline svarar

Hej

Tack för att du vänder dig till lawline med din fråga.

I Passlagen finns det uppradat vilka som kan förhindras att söka pass.

Det korta svaret på din fråga är att en person som är vuxen och har förvaltare inte kan hindras ansöka om pass själv och behöver inte godkännande från förvaltaren. Detta naturligtvis under förutsättning att personen i fråga har det som krävs för att kunna söka pass i form av ID-handlingar och dyl. samt kan betala avgiften själv.

Hoppas du är nöjd med svaret. Om du undrar om något mer om denna fråga eller om förhållandet mellan huvudman (den som har förvaltare) och förvaltare är det bara att återkomma.

Franck OlofssonRådgivare