FrågaFAMILJERÄTTBarnrätt30/04/2018

Kan den ena föräldern flytta barnet till annan förskola utan den andra förälderns samtycke vid delad vårdnad?

Delad vårdnad. Folkbokförd på pappas adress. Har barnet varann vecka. Kan då den ena föräldern flytta barnet till en annan förskola utan den andres samtycke. Tusen tack.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Frågor om föräldraskap och vårdnad regleras i föräldrabalken (FB).

När ett barn har två vårdnadshavare ska dessa fatta beslut gemensamt
Barnets vårdnadshavare har rätt och skyldighet att bestämma i frågor som rör barnets personliga angelägenheter, 6 kap. 11 § FB. Beslut om barnet ska, om barnet har två vårdnadshavare, fattas av vårdnadshavarna gemensamt som huvudregel, 6 kap. 13 § FB. När det gäller vissa mindre beslut har dock den ena föräldern rätt att besluta själv, men nästan aldrig i beslut som är av ingripande betydelse för barnets framtid. Detta innebär att du och pappan till barnet gemensamt ska fatta beslut i frågor som rör barnet, bland dessa beslut räknas byte av förskola, även om barnet är folkbokfört på den ene förälderns adress. Byte av förskola kan dessutom anses vara ett beslut av ingripande betydelse, vilket gör att pappan inte har rätt att fatta beslut utan ditt samtycke.

Hoppas att du fick hjälp med din fråga!

Vänliga hälsningar,

Josefine BjörlingRådgivare