Kan den andra sambon överta ens hyresrätt vid separation - sambolag 22 §

Fråga om sambolagen paragraf 22. Hur tillämpar man den om:

Jag gjorde slut 3 nov med min pojkvän &satte ingen slutdatum för flytt. Situationen har blivit ohållbar och jag har satt flyttdatum på 1 feb. Det är min hyresrätt sen mer än 3 år,står ensam på kontrakt. Han flyttade in. Jag har flest poäng i bostadskö,lite buffert,går på aktivitetsstöd,inga betalningsanmärkningar. Inga gemensamma barn.Han har lite buffert,mindre poäng, sjukpenning/aktivitetsstöd. Prick.umgängesförälder.särskilda villkor för umgänge.

Kan Jag förlora mitt förstahandskontrakt till honom?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Eftersom ni inte har några gemensamma barn krävs det att synnerliga skäl föreligger för att din tidigare sambo ska få överta din bostadsrätt (se 22 § första stycket sista meningen sambolagen)

För att veta om synnerliga skäl föreligger i ert fall måste det fastställas hur begreppet ska tolkas.

I propositionen (1973:32 s. 169) till lagen framkommer vissa vägledande tolkningsgrundsatser. I propositionen sägs det att "synnerliga skäl" ska tolkas restriktivt och att det därför måste föreligga mycket starka skäl för att övertagande ska komma ifråga. Vid en intresseavvägning mellan parterna måste det mycket klart tala för att den andra parten ska få överta bostaden.

På databasen karnov står, angående synnerliga skäl "att en sambo har vård om eget barn är inte en sådan omständighet som omedelbart kan leda till att synnerliga skäl föreligger, särskilt om samboförhållandet varit kortvarigt och inte upphör till följd av att en sambo dör". I ert fall förstår jag det som att din tidigare pojkvän inte har vård om ett eget barn utan endast umgängesrätt med barnet. Det gör att synnerliga skäl på denna grund inte direkt föreligger, det blir då ännu svårare att nå upp till kravet. Däremot ska övriga omständigheter också tas med i beaktning.

I ett rättsfall (T 14130-16) var omständigheterna följande:

Ett sambopar separerade och den part som inte ägde hyresrätten ville överta den. Samma part hade dessutom vårdnaden om ett barn. Trots dessa omständigheter bedömde tingsrätten att synnerliga skäl inte förelåg för att hyresrätten skulle få övertas. Övriga omständigheter i fallet skiljde sig från omständigheterna i ert fall. Däremot talar målet för att det krävs mycket för att synnerliga skäl ska föreligga.

Min slutsats

Även om din tidigare pojkvän tycks ha behov av bostaden och har svårare att få en annan bostad än dig, samt att han har umgängesrätt med sitt barn så talar det inte för att synnerliga skäl föreligger i detta fall. Som jag har redogjort, krävs väldigt klara och starka skäl för att få göra ett övertagande. Inte heller, leder det nödvändigtvis till att övertagande beviljas, när parten har vårdnaden om ett barn, vilket inte ens föreligger här.

Att uppmärksamma är att du endast riskerar att bli av med bostaden om ett anspråk enligt 22 § andra stycket görs. Ett sådant anspråk måste lämnas senast ett år efter att samboförhållandet upphört, eller senast tre månader efter det att sambon lämnar bostaden.

Jag hoppas mitt svar har varit till nytta!

Med vänliga hälsningar,

Jesper HorndahlRådgivare