FrågaPROCESSRÄTTÖvrigt30/12/2022

Kan butikspersonal kräva att jag visar upp innehållet i min väska och påse?

Hej vill veta att om man har varit inne i en Livsmedelsbutik o handlat o är.på väg.i betala i en kassa o en kassör/kassörska ber att få.titta i en väska eller påse jag har med mig som inte har med det jag handla att göra.Är.jag enligt lagen skyldig o lämna ifrån mig.väskan eller påsen så.de kan checka innehållet?För det.är ju oerhört kränkande o bli utsatt för.det.Om jag då ej behöver lämna ifrån mig väskan/påsen enligt lagen o säger.det. till kassören/kassörskan o hon då tillkallar vakt.Skall jag få ändå stå på mig o hävda att ni har i ngen rätt o visitera mig.då jag ej är.misstänkt.gör brott.Tacksam för svar o om jag ej är skyldig o lämna ifrån mig väskan/påse skall man då stå på sin rätt.även om det kan bli besvärande med vakter mm.Vet vakterna på ett varuhus om vad lagen säger mm? Tacksam för svar!!

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Jag uppfattar din fråga som att du undrar ifall du är skyldig att lämna ifrån dig din väska och påse i en livsmedelbutik till personalen som vill titta igenom dem.

Att gå igenom någons väska eller ryggsäck ses som kroppsvisitation, vilket regleras i Rättegångsbalken (RB), specifikt RB 28 kap 11 § 3 stycket.  Vidare gäller i enlighet med Regeringsformen 2 kap 6 §, i en av Sveriges grundlagar som reglerar fri- och rättigheter, att var och en är skyddad mot kroppsvisitation. Däremot finns det undantag från denna rättighet, vilket återfinns i RB 28 kap 11 §.

Kroppsvisitation - när och hur är den tillåten?

I enlighet med RB 28 kap 11 § gäller att en kroppsvisitation endast får göras av en polisman, samt att det måste finnas en anledning att anta att ett brott har begåtts där påföljden är fängelse (exempelvis vid stöld). Vidare får kroppsvisitation endast göras på den som skäligen kan misstänkas för brottet, och då för att kunna söka efter föremål som kan tas i beslag. Skälig misstanke innebär att det måste finnas konkreta omständigheter av viss styrka som pekar på att den misstänkte har begått brottet. I en butik skulle det då till exempel vara om någon i personalen har sett en kund stoppa något i sin väska.

Får butikspersonal gå igenom en privatpersons väska eller påse?

Butikspersonal har därmed ingen laglig grund för att gå igenom en kunds väska utan att denne godkänner detta. Personalen måste fråga kunden om den kan tömma och visa upp väskan, men de får alltså inte titta själva utan att kunden samtycker till detta. En kund har därmed rätt att säga nej om butikspersonalen frågar, men personalen har i så fall rätt att tillkalla polis om de misstänker att ett brott har begåtts.

Sammanfattande bedömning i ditt fall

Du har alltså rätt att vägra visa upp innehållet i din ryggsäck när du handlar i butiken. Personalen har dock rätt att tillkalla polis om de  misstänker att du har stulit något från deras butik. Att nämna är att du inte har någon skyldighet att stanna kvar för att invänta polis, och de kan inte tvinga dig till detta. Om polis kommer krävs alltså att du är skäligen misstänkt för brott för att polisen skall ha rätt att kroppsvisitera dig (dvs titta i din stängda väska eller påse). Det har dock godtagits att polisen kroppsvisiterat en person, när enda grunden för misstanke varit att personen hade vägrat öppna väskan först för varuhuspersonal, och sedan för polis.

Om du har fler frågor eller funderingar är du varmt välkommen att åter kontakta oss på Lawline!

Mvh

Josefine

Josefine WendeliusRådgivare