Kan bröstarvinge begära jämkning av testamente för att få ut sin laglott?

I makarnas gemensamma testamente står : Vår sista vilja är att den överlevande ska få allt med full äganderätt. Hänsyn skall dock tas till bröstarvingars laglott.

Det är inte särkullsbarn utan båda barnen är makarnas gemensamma. Fadern dog i 2017.

Kan barnen kräva att få sin laglott omedelbart eller efter moderns bortgång?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

När ett testamente finns är huvudregeln att man ska tolka testamentet efter den avlidnes vilja. Det finns också skydd i lagen angående efterlevande makes arvsrätt enligt 3 kap. 1 § ärvdabalken. Den efterlevande maken ärver då den avlidnes kvarlåtenskap före bröstarvingar med fri förfoganderätt. Det finns dock ett undantag angående testamenten föreskrivet i 7 kap. 3 § ärvdabalken. Undantaget är att en bröstarvinge som vill få ut sin laglott har rätten att påkalla jämkning av testamentet som kränker laglotten och få ut sin laglott direkt efter personen avlidit. Men detta ter sig annorlunda när testamentstagaren är den efterlevande maken.

Om den efterlevande maken är testamentstagaren och bröstarvingarna är makarnas gemensamma innebär en begäran om jämkning av testamentet emellertid inte att bröstarvingen ska få ut sin laglott direkt vid den första avlidne makens död. Det som händer är att bröstarvingarna får rätt till efterarv vid den efterlevandes död och den efterlevande ärver den del som motsvarar laglotten med fri förfoganderätt.

Det är viktigt att bröstarvingarna begär jämkning vid den först avlidne makes död dvs nu när fadern är avliden. Om begäran om jämkning uteblir innebär det att den efterlevande maken (modern) kan komma att erhålla den avlidnes kvarlåtenskap med full äganderätt och att bröstarvingarnas rätt till efterarv efter den avlidne går förlorad. Ytterligare konsekvenser av utebliven jämkning är att den efterlevande kan fritt förfoga över denna all egendom som denne erhållit. Även kommer egendomen kommer att ingå i bodelning om den efterlevande gifter om sig och när den sista avlider av dessa makar kommer egendomen att delas mellan samtliga arvsberättigade som kan vara fler än tidigare.

När en bröstarvinge begär jämkning av ett testamente gäller det enbart den som begärt jämkning. Det innebär att varje bröstarvinge måste begära jämkning, annars går dennes rätt förlorad. Det föreligger inga formkrav när det gäller en framställan av jämkning.

I detta testamente finns det dock ett villkor som verkar indikera att laglotten ska vara möjlig att ta ut efter den först avlidne maken. Detta kan således innebära att om barnen begär ut sin laglott efter den avlidne är det möjligt. Laglotten är hälften av arvslotten enligt 7 kap. 1 § BrB.

Med vänlig hälsning,

Claudia Perra-MorinRådgivare