Kan bostadsrättsförening neka medlemskap till förälder som köper bostadsrätt till sitt barn?

Är det fråga om andrahandsuthyrning om en mamma köper en lägenhet och äger den till 100% och låter sin omyndiga dotter (16år gammal) bo där cirka 20 dagar i månaden?

Mamman äger även ett hus. Kan föreningen neka medlemskap för att mamman äger ett hus och en lägenhet? Stadgarna säger att föreningen kan neka om som misstänker att köpare ej kommer bosätta sig i lägenheten. Men finna det krav på antal dagar ägaren ska bosätta sig i lägenheten?

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Om stadgan har förbehållet att föreningen kan neka medlemskap i bostadsrättsförening om de misstänker att köparen inte kommer bosätta sig i lägenheten kan föreningen neka medlemskap till köparen. Köper mamman alltså lägenheten för att hennes dotter ska bo där har föreningen rätt att neka medlemskap eftersom ägaren inte kommer bo i lägenheten.

Är det så att mamman avser att bo i lägenheten tillsammans med dottern och ha huset som t ex fritidsfastighet kan bostadsrättsföreningen däremot inte neka medlemskapet på grund av att hon äger ett hus.

Mer om detta kan du hitta i Bostadsrättslagen.

Med vänliga hälsningar,

Eric NilssonRådgivare