Kan bodelning vara aktuellt vid en hyresrätt där endast ena parten står på avtalet?

Hej!

Sambo/bodelningsfråga.

Om man flyttat till ett gemensamt boende som sambos och ena parten skriver på ett hyreskontrakt men slutar att betala det efter ett tag, är det kontraktet fortfarande giltigt?

Detta då under en längre tid utan att betalning av hyran skett.

Dvs kan ena parten åberopa sambolagen vid bodelning med gemensam inflyttning.

Mvh

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Frågor gällande sambos regleras i sambolagen.

När det kommer till din första fråga om själva kontraktet - är kontraktet fortfarande giltigt även om den ena parten/ni inte har betalat. Dock kan detta leda till att hyreskontraktet upphör i förtid, samt att ni kan förlora hyresrätten.

När det gäller bodelningsfrågan, ifall du och din sambo har bestämt er för att separera så är inte en bodelning obligatoriskt för er utan bodelning av samboegendomen görs enbart om minst en sambo begär det, vilket regleras i 8 § sambolagen.

Om någon av er begär bodelning är det er samboegendom som ska delas lika mellan er. Vad som ingår i samboegendom är bostad och bohag vilket återfinns i 3 § sambolagen. Detta innebär att er gemensamma bostad kan bli aktuell vid en eventuell separation. Med bostad menas i huvudsak en fastighet, hyresrätt eller bostadsrätt som man bor permanent i, samt införskaffades för ert gemensamma bruk, vilket förtydligas i 5 § sambolagen. Med bohag avses möbler, hushållsmaskiner och andra liknande saker som är avsedda för det gemensamma hemmet som ni har införskaffat för gemensamt bruk, vilket regleras i 6 § sambolagen.

Det som ni ska dela lika på om bodelning aktualiseras är alltså er bostad och bohag.

Sammanfattningsvis är kontraktet fortfarande giltigt om ingen har sagt upp själva hyreskontraktet, vilket innebär att vid en separation kan hyresrätten vara aktuell vid en bodelning ifall någon utav er begär det.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar

Lawline RådgivareRådgivare