FrågaFAMILJERÄTTBodelning09/02/2019

Kan bodelning göras under äktenskapet?

Kan man skriva ett juridiskt korrekt Bodelningsavtal före brytdagen där parterna avtalar vem som ska ha vad i boet t.ex. Bilar, del i fastighet, lösöre, bank konto e.t.c. Avtalet ska förhinda att någon av parterna i efterhand ställa kan krav på den andra parten?

Lawline svarar

Hej, stort tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag utgår i mitt svar från att din fråga avser ett gift par. Regler om bodelning vid äktenskap finns i äktenskapsbalken (ÄktB).

Bodelning kan göras före skilsmässa

Du har helt rätt i att det är möjligt att skriva ett juridiskt bindande avtal före en skilsmässa som reglerar

att bodelning ska ske och hur egendomen i boet ska fördelas (9 kap. 1 § ÄktB).

För att ett sådant avtal ska kunna skrivas krävs dock att ni är överens om de två punkterna. Det går nämligen inte är anlita en bodelningsförrättare i detta fall som hjälper att dela upp egendomen, vilket är möjligt när bodelning sker vid skilsmässa.

Uppdelningen måste göras med utgångspunkt i de saker ni har för tillfället, det går alltså inte att avtala om framtida saker som ni köper (9 kap. 2 § ÄktB). När ni är överens om hur egendomen ska fördelas ska en ansökan skickas in till Skatteverket, som därefter registrerar er anmälan.

Finns det saker eller pengar som någon av er är extra mån om, kan ni också skriva ett äktenskapsförord (7 kap. 3 § ÄktB). Saker som står i ett äktenskapsförord är så kallad enskild egendom, och ingår aldrig i en bodelning utan tillfaller den make den tillhör.

Sammanfattning

Det är fullt möjligt att före skilsmässa avtala om hur egendomen i boet ska fördelas mellan er. Det förutsätter dock att ni är överens och att ni ansöker om registrering hos Skatteverket. Kom ihåg att avtalet inte gäller framtida saker som ni tillsammans eller enskilt köper. Det är också möjligt att skriva ett äktenskapsförord där ni avtalar om att vissa saker ska vara enskild egendom. Sådan egendom ingår aldrig i en bodelning.

Hoppas mitt svar är till hjälp! Vill ni ha hjälp att upprätta äktenskapsförord kan ni kontakta någon av våra jurister på Lawline. Vid fler funderingar är du varmt välkommen att ställa en ny fråga eller lämna en kommentar nedan.

Med vänliga hälsningar

Julia AmundssonRådgivare