Kan bilköp hävas pga fel trots att säljaren erbjuder en ny bil?

Hej.

Jag skulle behöva juridisk rådgivning i ämnet konsumetlag. Jag köpte en bil 23/3 som reklamerades samma vecka jag köpt den. Firman vägrar ta ansvar och ärende är upprättat hos ARN men jag vet inte vilka chanser jag har att få firman att göra ett återköp eller vilka rättigheter jag har när bilen är 16år gammal och har gått 20000 mil. Felet är ett värmepaket som dom hävdar är slitage och att det kan gått sönder av smuts och dyl när jag körde hem den. De har haft bilen sedan den 15/4 och felet är inte åtgärdat. Jag har fått låna/hyra bil och nu vill dom ersätta med annan bil som inte fyller de krav, pris eller önskemål jag hade när jag tog lån på den bil jag primärt köpte. Dom har fortfarande min bil.

Kan jag neka deras "erbjudande" i hopp om att jag har "rätten" på min sida och att dom tvingas göra ett återköp och få någon ersättning för hyrbil eller jag ska "vika mig" och ta en bil jag inte vill ha? Jag har inget förtroende alls för firman längre och vill helst slippa ha med dom att göra. Tänk om det är fel på den bil jag får i ersättning.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

Eftersom att du har köpt bilen i egenskap av konsument i förhållande till en näringsidkare, blir aktuell lag konsumentköplagen.

Föreligger ett fel?

Enligt 16 § konsumentköplagen anses ett fel föreligga i en vara om den bl.a. i något avseende avviker från vad köparen med fog kunnat förutsätta. Att en bil fungerar bör vara något en köpare med fog kunnat förutsätta. Det är däremot viktigt att se till olika faktorer, främst priset, men i ditt fall även bilens årsmodell, miltal m.m. Om priset var väldigt lågt, skulle det vara svårt att hävda att du med fog kunnat förutsätta att värmepaketet var utan problem. Vidare ansvarar säljaren bara för fel som har funnits vid avlämnandet av varan, alltså när du köpte bilen från firman (se 20 § konsumentköplagen). Med tanke på att bilens problem upptäcktes så nära inpå köptillfället är det troligt att ansvaret ligger på firman.

Vad kan påföljden bli?

På grund av felet får du som köpare kräva att säljaren avhjälper felet genom att t.ex. låta dig byta bil (se 26 § konsumentköplagen). Jag tolkar din vilja som att du är intresserad av en hävning av köpet. Enligt 27 § konsumentköplagen har du rätt att välja en hävning istället för ett avhjälpande, men säljaren är inte bunden till att gå med på en hävning. Om säljaren vill avhjälpa felet ska det gälla. I ditt fall blir frågan om deras erbjudande om att ersätta din bil med en annan, innebär att felet blir aktuellt. Med tanke på att du haft särskilda krav och önskemål som den nya bilen inte uppfyller, är det rimligt att anta att firman inte kan avhjälpa felet utan att det innebär en väsentlig olägenhet för dig. Då kan det bli aktuellt med en hävning av köpet, vilket innebär att du får pengarna tillbaka (28 § konsumentköplagen).

Jag hoppas att det var svar på din fråga!

Med vänlig hälsning,

Lawline RådgivareRådgivare