Kan betalning av hyra anses utgöra en accept?

Företaget jag arbetar på hyr ett garage sen flera år tillbaka. Vid årsskiftet höjdes hyran från 2000 till 2200 kr/mån. Inget vi bråkade om då. Men när vi nu vill säga upp vårt avtal har det framkommit att hyreshöjningen gjorts utan avisering. Har vi någon rätt till återbetalning? Eller anses vi ha godtagit hyreshöjningen genom att vi har betalt det högre beloppet?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar frågan som den hyra företaget betalade för garaget höjdes samt att företaget nu vill säga upp hyresavtalet för garaget.

Din fråga aktualiserar reglerna i avtalslagen (AvtL). Ett avtal uppkommer genom att en part ger ett anbud och att en annan part accepterar anbudet (1 § AvtL). I ert fall ses höjningen av hyran juridiskt som ett anbud, dvs en förfrågan om förhöjd hyra. För att ett avtal ska anses ingånget ifråga om den höjda hyran (alltså att avtalet nu ska avse 2200 kronor i stället för 2000 kronor) krävs att ert företag i ett svar accepterar anbudet.

Ett svar behöver inte vara skriftligt eller muntligt. En part kan ingå ett avtal genom att agera konkludent. Detta innebär att avtal uppstår redan genom att parten agerar så att avtalsvilja kan anses framgå.

I ert fall

Genom att regelbundet betala 2200 kronor utan att ifrågasätta höjningen, anses ert företag förmodligen ha accepterat den höjda hyran (genom konkludent handlande).

Har du fler frågor är du välkommen att höra av dig!

Med vänliga hälsningar,

Michaela IosifidouRådgivare