Kan barnets pappa flytta till Sverige?

Hej!

Min son och jag har bott här i Sverige i fem år. Vi bor med min sambo som inte är hans biologiska pappa. Jag undrar om hans biologiska pappa som bor I Iran nu kan flytta till Sverige för att hans son bor här? Vi har gemensam vårdnad och vi vill jättegärna att han flyttar hit.

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Eftersom du och barnets biologiska pappa inte är gifta/sambos kan han inte ansöka om anknytning till dig. Han kan däremot ansöka om anknytning till barnet.

Enligt bestämmelsen i 5 kap. 3a§UtlL får uppehållstillstånd ges till pappan om han ansöker om anknytning till barnet. Det som krävs enligt denna bestämmelsen är att barnet ska vara bosatt i Sverige. Observera att det står i lagen att utlänningen som söker anknytning till sitt barn ska vara förälder och vårdnadshavare samt sammanbo med barnet, för att uppehållstillstånd ska ges. Det viktiga i lagen är alltså att barnet som han ansöker anknytning till är bosatt i Sverige.

Om barnet anses bosatt i Sverige innebär det alltså att det finns en möjlighet för barnets pappa att ansöka om uppehållstillstånd. Observera att lagen inte säger att uppehållstillsånd ska ges, utan lagen säger att uppehållstillstånd får ges. Detta innebär att det inte finns någon garanti för om barnets pappa kommer få uppehållstillstånd eller inte. Detta är en enskild bedömning som migrationsverket gör från fall till fall.

Det som är viktigt att ta med dig är att kraven är:
1) att barnet ska anses vara bosatt i Sverige,
2) samt att barnets pappa ska vara förälder och vårdnadshavare till barnet samt sammanbo med barnet.

Detta är alltså en individuell bedömning och jag kan inte svara på om barnets pappa kommer få uppehållstillstånd eller inte. Det finns ingen garanti att uppehållstillstånd kommer ges, men det finns en möjlighet för honom att ansöka om anknytning till sitt barn.

Jag hoppas det gav svar på din fråga!

Caroline LarssonRådgivare