Kan barnets make få delar av arvet vid skilsmässa?

Hej, vad händer med ett arv till ens barn om de är gifta alt. sambo. Måste man ha ett testamente med enskild egendom för att ens barn ska ha full rådighet till arvet? Har annars barnets make/ pojkvän rätt till del av arvet vid framtida skilsmässa/ separation?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Vad händer med arvet om ditt barn är gift?

Om ditt barn är gift innebär detta att arvet kommer räknas som deras gemensamma giftorättsgods (7 kapitlet 1 § äktenskapsbalken). Detta innebär att han i praktiken äger hälften av arvet och i en potentiell skilsmässa är han berättigad hälften av värdet på arvet (10 kapitlet 1 § äktenskapsbalken). För att endast barnet ska ha tillgång till arvet och för att maken inte ska få tillgång till arvet vid en skilsmässan bör ett testamente förordnas som säger att arvet är enskild egendom (7 kapitlet 2 § äktenskapsbalken).

Vad händer med arvet om ditt barn har en sambo?

Som sambo äger man tillsammans den gemensamma bostaden och bohaget, dvs möbler, hushållsredskap och liknande (3 § sambolagen). Det är endast dessa saker som kommer omfattas av bodelningen vid en framtida separation. Förutsatt att dem inte har gemensam ekonomi innebär detta att ditt barns sambo inte kommer ha någon rådighet över de pengar som har ärvts. Om arvet däremot innefattar möbler eller liknande har barnets sambo rätt till hälften av värdet på arvet (8 § sambolagen). Lösningen här är återigen att skriva ett testamente med villkor om att egendomen ska vara enskild egendom (4 § sambolagen).

Hoppas du fick svar på din fråga.

Med vänliga hälsningar,

Liv StålhammarRådgivare