Kan barnbarn bli arvlösa?

Hej. Min pappa är död sedan 14 år tillbaka. Jag har 3 stycken syskon och pappa har en syster. Jaga undrar hur det blir när min farmor dör, kommer jag och mina syskon att ärva pappas del som han skulle haft? Kan farmor och pappas syster på något sätt göra oss arvslösa?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

Utgångspunkter

Jag kommer att utgå ifrån att din farmor inte har upprättat något testamente, att hon inte är gift och att det inte finns något annat som kan påverka arvets fördelning då det inte förekommer något sådant i din fråga.

Din faster kommer att ärva halva arvet, du och dina syskon kommer att få dela på andra halvan

I första hand ärver den dödes barn kvarlåtenskapen (arvet) och varje barn kommer att ärva lika mycket. Detta innebär att om din far levde skulle han och hans syster ärva hälften var av din farmor (2 kap. 1 § ärvdabalken).

Eftersom din far är avliden så ärver du och dina syskon i hans ställe, du och dina syskon kommer att få dela lika på arvet. Detta innebär att ni får varsin lika stor del av det arvs som skulle ha tillfallit din far, ifall han vore vid liv. Arvet kommer alltså att delas mellan er fyra syskon.

Detta är utgångspunkten om din farmor inte har upprättat ett testamente och inte är gift. Om något av detta är fallet så kan fördelningen av arvet se olika ut.

Arvlösa

Din farmor kan i ett testamente skriva att du och dina syskon endast ska ha rätt till laglotten. Laglotten är halva arvslotten (7 kap. 1 § ärvdabalken). Detta innebär att ni inte kommer att bli arvlösa, men ni kommer endast få hälften av det arv som skulle ha tillfallit er far,

Hoppas du fick svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar,

Daniella LarsenRådgivare