FrågaEKONOMIÖvrigt04/04/2020

Kan banken lämna ut uppgifter om en kund?

Hej

Hur lång tid tar det för en jurist att få uppgifter från banken vad en person har i tillgångar?

Lawline svarar

Hej! Stort tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Först och främst är det viktigt att notera att banker arbetar under banksekretess (se 10 § lag (2004:297) om bank- och finansieringsrörelse). Det innebär att det som huvudregel inte är tillåtet för banken att ge ut information om en kunds tillgångar i den aktuella banken. Undantag föreligger om om det finns fullmakt eller om informationen är del av ett juridiskt ärende. Hur lång tid det tar tills banken lämnar ut informationen är däremot inte en juridisk fråga. Det är helt beroende av hur mycket arbete banken har och hur ärendet prioriteras. Om ärendet har legat hos banken under en längre tid kan det vara en god idé att ta kontakt med den aktuella banken.

Hoppas att du har fått svar på din fråga, annars är du varmt välkommen att ta kontakt med oss på Lawline igen!

Med vänlig hälsning,

Sabrina CuranRådgivare