FrågaEKONOMIÖvrigt04/08/2020

Kan banken dra tillbaka bolånet?

Hej!

Kan en bank dra tillbaka ett skriftligt beviljat lån där jag redan digitalt signerat skuldbrevet?

Detta har alltså i nuläget skett, en skriftlig beviljan av lånet är utfärdat samt ett skuldbrev till mig och ett till min sambo som är medlånande som vi båda digitalt har signerat.

Mvh

Joel

Lawline svarar

Hej! Stort tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Din fråga är svår att besvara utan att ha tillgång till närmare omständligheter rörande fallet. Generellt gäller den avtalsrättsliga principen pacta sunt servanda, som innebär att avtal ska hållas. I det fall avtalet bryts, i detta fall avtal om lån, har ett avtalsbrott skett vilket kan göra att du som avtalspart har rätt till skadestånd. Däremot stipuleras oerhört många krav i skuldebrevet från banken vid bolån som ger banken en möjlighet att dra sig ur avtalet utan några konsekvenser. Det är därför omöjligt för mig att ge dig ett konkret svar på din fråga utan att ha sett skuldebrevet eller utan att veta bankens orsak till avtalsbrottet.

Hoppas att du har fått svar på din fråga, annars är du varmt välkommen att ta kontakt med oss på Lawline igen.

Med vänlig hälsning,

Sabrina CuranRådgivare