Kan arvlåtarens syskon eller syskonbarn ärva om det finns ett testamente?

Min morbror (90 år) har inga barn, hans fru är avliden, hade 7 syskon varav 1 är i livet. Min morbror o hans framlidna fru upprättade ett testamente tillsammans. Detta testamente vill min morbror att det ska gälla även efter hans död. (Testamentet ska tillfalla 4 syskonbarn) Min fråga: Är det testamentet som gäller fullt ut eller kan systern eller avlidna syskons barn ärva något?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Utifrån din frågeställning tolkar jag det som att du undrar om din morbrors testamente är gällande, eller om hans syster eller avlidna syskonbarn kan ärva något. Jag kommer nedan redogöra för de regler som är relevanta för din frågeställning utifrån ärvdabalken (ÄB).

Har arvlåtaren inga barn gäller testamentet för fördelning av kvarlåtenskapen

Till den första arvsklassen hör arvlåtarens barn, så kallade bröstarvingar. Har arvlåtaren således inga barn finns det ej heller inte några bröstarvingar. I detta fall aktualiseras den andra arvsklassen, vilken består av arvlåtarens föräldrar. Finns inte din morbrors föräldrar i livet delar din morbrors syskon på kvarlåtenskapen. I det fall syskon avlidit och de i sin tur har barn fördelas kvarlåtenskapen mellan de barnen (2 kap. 2 § andra stycket ÄB). Detta innebär att den enda som inte kan göras arvlös är arvlåtarens barn genom laglottsrätten. Då din morbror inte har några barn kan han göra både sin syster och hennes barn arvlösa genom att upprätta ett testamente (7 kap. 1 § ÄB).

Det krävs att testamentet uppfyller vissa formkrav för att vara giltigt

Under förutsättning att testamentet upprättats skriftligen, bevittnats av två personer, testamentet är undertecknat i närvaro av dessa två personer samt att de som bevittnat undertecknandet vet att det är ett testamente kommer din morbrors testamente vara det som gäller (10 kap. 1 § ÄB).

Vi på Lawline kan hjälpa dig att ta din fråga vidare

Jag hoppas att du fått svar på din fråga och önskar dig stort lycka till! Om du har ytterligare frågor eller funderingar så tveka inte att höra av dig till någon av våra förträffliga jurister. Du är varmt välkommen att kontakta oss via telefon på 08-533 300 04 eller via mail på info@lawline.se

Vänligen,

Anna EvensRådgivare