Kan arbetsgivaren tvinga mig ta ut 4 veckors ledighet under sommaren?

Kan min arbetsgivare tvinga mig att ta ut 4 veckors sammanhängande semester under juni juli eller augusti?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar din fråga som att du undrar ifall arbetsgivaren kan tvinga dig ta ut en sammanhängande ledighet om 4 veckor under sommaren, eller om det är frivilligt för dig som arbetstagare.

För att besvara din fråga kommer jag använda mig av semesterlagen (SemL).

Lagen är tvingande till arbetstagarnas fördel, vilket innebär att arbetsgivaren och arbetstagarna inte kan komma överens om något som skulle vara sämre för de anställda än vad som sägs i lagen. Men om arbetstagaren och arbetsgivaren skulle komma överens om något som är bättre för arbetstagaren än vad som står i lagen, gäller detta istället (2 § SemL). Det gäller även om det finns kollektivavtal på arbetsplatsen, då kan också andra regler än vad som står i lagen gälla (2 a § SemL).

12 § SemL säger att semesterledigheten ska förläggas så att arbetstagaren får en sammanhängande ledighet under fyra veckor under juni-augusti. Detta gäller om inget annat är avtalat. Det vill säga, här kan detta villkor också avtalas bort genom exempelvis personligt avtal eller kollektivavtal, men fortfarande gäller att det då ska vara mer förmånligt för arbetstagaren.

Enligt 11 § SemL, är det arbetsgivaren som bestämmer hur semesterledigheten ska förläggas, om det inte går att komma överens om detta. Dock kan detta även avtalas om. Men om det är arbetsgivaren som bestämmer om ledighetens förläggning, ska arbetsgivaren underrätta arbetstagaren om detta senast två månader innan ledigheten börjar (11 § andra stycket SemL).

Sammanfattning

Du som arbetstagare har rätt till 4 veckors sammanhängande ledighet under sommarmånaderna (12 § SemL). Helst ska du och din arbetsgivare komma överens om förläggningen av denna ledighet, men om ni inte kan komma överens så är det arbetsgivaren som förlägger arbetstiderna (11 § SemL). Dock, om ni avtalat om något annat genom kollektivavtal eller annat avtal, så gäller det (2 a § SemL).

Således, som jag tolkar lagen, så kan arbetsgivaren "tvinga" dig som arbetstagare att ta ut 4 veckors ledighet under sommaren (andra regler gäller för resten av året), förutom om ni har avtalat om något annat.

Så jag skulle rekommendera dig att kolla vad som står i de avtalen du är bunden av (ex. kollektivavtal om det finns eller personligt anställningsavtal) samt prata med din arbetsgivare om ni kan komma överens om något tillsammans.

Hoppas detta gav dig svar på din fråga! Om du har fler funderingar eller andra juridiska frågor är du varmt välkommen att höra av dig till oss på Lawline igen.

Vänliga hälsningar,

Cornelia NilssonRådgivare