FrågaARBETSRÄTTÖvrigt 31/05/2020

Kan arbetsgivaren kräva oöppnat utdrag ur belastningsregistret?

På polisens sida står det att det inte finns ett allmänt krav på att ett utdrag från belastningsregistret ska vara oöppnat, men kan en arbetsgivare ändå kräva det? Eftersom det är ens egen post har man väl rätt att öppna, eller finns det tillfällen då arbetsgivaren har rätt att kräva det, t.ex. i samband med en tjänst där säkerheten är hög?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänt dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar din fråga som att du vill veta huruvida arbetsgivaren har rätt att kräva att det utdrag ur belastningsregistret som du lämnar in är oöppnat. Det framgår av din fråga att det handlar om ett sådant utdrag som du själv har begärt att få ta del av från polisen.

Tillämplig lag

Mycket som rör belastningsregister regleras i lag (1998:620) om belastningsregister. Det stämmer som står på polisens hemsida att du har rätt att själv ta del av det som står i registret genom att till exempel öppna brevet innehållande utdraget när det kommer hem till dig. Att ställa upp ett krav på att du inte får läsa vad som står i ditt belastningsregister är inte tillåtet och du får till exempel inte avskedas för att du inte lämnar in utdraget utan att läsa igenom det först. I vissa känsliga arbeten har myndigheter och liknande organ möjlighet att begära utdrag ur enskildas belastningsregister, men i så fall får de del av uppgifterna direkt och det skickas inte i ett brev till den som det rör.

Jag hoppas att du med detta fått svar på din fråga, om du skulle ha några ytterligare funderingar är du varmt välkommen att återkomma med dessa!

Med vänlig hälsning,

Claudio van der TouwRådgivare