FrågaARBETSRÄTTRast 08/10/2017

Kan arbetsgivare förbjuda rökning under rasten?

Hej! Jag jobbar inom restaurang och vi går efter kollektivavtal, vad är det som gäller för oss med raster? Och kan arbetsgivaren förbjuda rökning under rasten även om detta sker utanför området?

Tack på förhand

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Vad säger lagen om raster?
I arbetstidslagen regleras reglerna om hur rasterna ska se ut på arbetsplatsen. Dock som du kan se i 3 § i arbetstidslagen kan det göras undantag från reglerna om rast som finns i 15 §. Det som den 3 § säger i detta fallet är alltså att det kan finnas andra bestämmelser om raster i kollektivavtalet. Kolla därför i första hand vad det står i kollektivavtalet angående raster eftersom det kan undvika från vad lagens bestämmelser säger.

Kan arbetsgivare förbjuda rökning under rast?
En arbetsgivare har rätt att leda och fördela arbetet på arbetsplatsen. Vilket innebär att hen kan införa ordningsregler under arbetstid. Rökförbud under arbetstid är ett exempel på en ordningsregel som din arbetsgivare kan besluta om. Det kan också vara så att arbetsgivaren har valt att bestämma om rökförbud på grund av hens skyldighet att säkerställa en god arbetsmiljö enligt arbetsmiljölagen.

Observera dock att det är skillnad på paus och rast i dessa tillfällen. En paus är ett kortare uppehåll, som ofta ingår i arbetstiden och arbetsgivaren kan därför bestämma om ordningsregler under arbetstiden så som exempelvis rökförbud. En rast däremot är lite längre och räknas ofta inte in i arbetstiden -> så som lunch ex. Om rasten inte ingår i arbetstiden innebär det i princip att arbetsgivaren inte kan bestämma. Dock är det viktigt att du observerar om rasten ingår i arbetstiden eller inte. Det kan nämligen vara avtalat i kollektivavtalet om ett så kallat måltidsuppehåll enligt 16 § i arbetstidslagen, sådana uppehåll räknas in i arbetstiden.

Hoppas det gav svar på din fråga!

Caroline LarssonRådgivare