FrågaAVTALSRÄTTAvtal14/05/2021

Kan användandet av annans bankdosa täckas av framtidsfullmakt?

Hej.

Jag och min bror har en framtidsfullmakt för vår far som vi avser låta träda i kraft.

Kan ni råda oss hurvida användandet av hans bankdosa täcks av framtidsfullmakten.

mvh

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Enligt lagen om framtidsfullmakter får en framtidsfullmakt omfatta ekonomiska och personliga angelägenheter, såsom att exempelvis ingå avtal eller hantera ärenden gentemot en bank. Det ska framgå av fullmakten vilka angelägenheter denne omfattar (2 § och 5 § lag om framtidsfullmakter).

Jag kan tyvärr inte hitta något direkt lagstöd eller annan rättskälla som grund i att bankdosa inte skulle kunna omfattas av en framtidsfullmakt. En bankdosa är dock att likna med en personlig värdehandling såsom ett körkort eller pass. De flesta bankföretagen brukar därför skriva in i sina avtal att bankdosa inte får användas av någon annan än personen själv.

Jag kan inte hitta ett säkert svar på din fråga men mest troligt är att framtidsfullmakten inte ger er behörighet att använda er fars bankdosa. Framtidsfullmakten kan dock ge er möjlighet att företräda er far gentemot banken på andra sätt, exempelvis genom att ingå avtal för er fars räkning.

Jag hoppas mitt svar var till någon hjälp trots att det var något oklart. Om du behöver mer hjälp eller har fler frågor kan du alltid höra av dig till oss igen!

Vänligen,

Madeleine RunessonRådgivare