Kan ansökan om tvångsförsäljning bifallas om samtliga parter vill sälja egendomen?

En ansökan om tvångsförsäljning är inlämnad av den ena parten fast den andre parten vill oxå sälja, tvångsförsäljningen ansöks säkerligen för att vinna egen fördel-- kan man söka om tvångsförsäljning när båda parter vill sälja

Lawline svarar

Hej, stort tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

På din fråga låter det som att det rör sig om samägande av någon egendom och därför är det lagen om samäganderätt som reglerar frågan.

Är det möjligt att framtvinga försäljning?
Samäganderättslagen är till stor del dispositiv, vilket innebär att det är möjligt att avtala om andra villkor än vad lagen anger. Det är alltså möjligt att komma överens om försäljning istället för att lagen tillämpas. Vad gäller en ägares möjlighet att framtvinga försäljning enligt 6 § så har inte lagtexten något krav på att någon av de andra ägarna motsätter sig försäljning, även om detta i stort sett bör vara den enda anledningen till att situationen över huvud taget uppkommer. Försäljningen på offentlig auktion som går att ansöka om är alltså endast en annan möjlighet till att samägandeförhållandet ska upphöra än att internt komma överens om försäljning.

Finns det någon möjlighet att stoppa försäljning på offentlig auktion för att istället komma överens om annan typ av försäljning?
Ett förordnande om försäljning får inte ske av rätten om någon av delägare kan visa på synnerliga skäl för att försäljningen på offentlig auktion inte ska genomföras. Det är möjligt att hävda att gemensam försäljningsvilja skulle kunna utgöra sådana synnerliga skäl till att egendomen inte ska säljas på offentlig auktion, 6 §. Kravet är dock ganska högt ställt ("synnerliga skäl") och det är därför svårt att säga hur stor framgång du skulle ha med en sådan invändning.

Finns det något annat skydd vid ev. försäljning på offentlig auktion?
Skulle du och den andra delägaren inte kunna komma överens och det inte heller är möjligt att nå framgång med att hävda synnerliga skäl så finns vissa skyddsregler. Det är t.ex. en god man som tar hand om den offentliga auktionen och fördelningen av köpeskillingen och inte någon av er delägare, 8 §. Det är också möjligt att sätta ett lägstapris för vilket egendomen minst måste säljas, 9 §.

Sammanfattningsvis
I första hand rekommenderar jag dig att försöka resonera med den andra delägaren och framföra att du också har intresse av att få egendomen såld, så att det därför inte är nödvändigt att fullfölja ansökningen om försäljning på offentlig auktion. På så vis kan ansökningskostnader, kostnader till god man m.m. undvikas. I andra hand kan det vara möjligt att hävda synnerliga skäl, vilket skulle kunna stoppa en försäljning på offentlig auktion. Slutligen är det en rekommendation att sätta ett lägsta försäljningspris för egendomen om försäljning på offentlig auktion kommer i fråga.

Hoppas att det här var till hjälp! Återkom gärna om du skulle ha fler frågor.

Med vänlig hälsning,

Ida LjungbergRådgivare