FrågaARBETSRÄTTÖvrigt 29/09/2021

Kameraövervakning - arbetsplatsen

Hej,

Jag jobbar på ett statligt arbete, med människor där det finns mycket sekretess. Företaget är även privat. Vår arbetsgivare har satt upp kameror där hon kan övervaka oss. Finns dessutom inga skyltar om att det skulle vara övervakning på arbetsplatsen. Vi har inte heller skrivit på några papper om att vi skulle va övervakade. Vi har fått indirekta kommentarer om att vår chef övervakar oss. Är det lagligt?

Lawline svarar

Hej och tack för att du ställer din fråga till oss på Lawline!

För att ha kameraövervakning på en arbetsplats, dit allmänheten inte har tillträde utan endast anställda, krävs det inget tillstånd men man måste ändå förhålla sig till vissa regler. Övervakningen ska i dessa fall ha ett "berättigat syfte", det innebär att kameraövervakningen är till för att förhindra olyckor eller förhindra brott. Din arbetsgivare ska kunna bevisa att behovet att övervaka väger tyngre än personers intresse av att inte bli övervakade. Ett exempel är om din arbetsgivare sätter upp kameror för att undersöka om det förekommer stöld av personalen i köket, då är det proportionerligt att sätta upp kameror i köket, men inte på andra delar av arbetsplatsen.

Din arbetsgivare måste kunna visa starka skäl för att kunna övervaka sin personal. Det spelar även stor roll på hur din arbetsgivare övervakar sin personal, om man spelar in det som kameran övervakar eller om den bara sänder i realtid, alltså att ingenting sparas. Om kameran spelar in anser man ofta att det är mer integritetskränkande och det krävs nästan alltid att det föregår brott på arbetsplatsen och man genom inspelningen vill undersöka en specifik person.

Din arbetsgivare har en skyldighet att underrätta personalen om att det finns kameror på arbetsplatsen, det ska vara tydligt med exempelvis skyltar eller liknande och din arbetsgivare ska kunna uppge varför de har övervakning om en enskild begär det.

Sammanfattning

Chefen får i regel inte använda kamerabevakning för att se om anställda gör sitt jobb eller inte. För att bevaka personal måste arbetsgivaren ha ett tungt vägande skäl, exempelvis misstanke om att anställda begår brott på arbetstid. Det kan också vara tillåtet i farliga arbetsmiljöer där det finns risk för olyckor.

Med vänlig hälsning,

Minella KurjakovicRådgivare