Kallelse till föreningsstämma

När skall Dagordning till årsstämman i en bostadsrättsförening vara medlemmarna till handa?

Vi har fått kallelse och årsredovisning men saknar dagordning. Är det lagligt om styrelsen delar ut

dagordning vid stämmans början eller visar en powerpointdagordning?

Vi har inte längre någon paragraf i stadgarna ang. antal ledamöter som ska väljas. Kan

valberedningen rabbla upp ett antal namn som väljs i klump och utan.att tala om antalet som ska väljas?

Med vänlig hälsning

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Denna typ av fråga regleras av Bostadsrättslagen.

Där föreskrivs i 9 kap. allmänt om bestämmelser för föreningen. Bland annat framgår att vissa saker ska framgå av bostadsrättsföreningens stadgor. I 5 § 9 punkten står: "hur en föreningsstämma ska sammankallas" och i 10 punkten står "de ärenden som ska förekomma på en ordinarie föreningsstämma". Rent explicit framgår alltså inte om dagordningen behöver framgå av kallelsen eftersom att lagstiftningen ger föreningen någorlunda fria tyglar när det gäller på vilket sätt ett årsmöte ska kallas till. Observera dock att det kan framgå av stadgorna att dagordningen ska vara med på kallelsen.

Gällande att det inte finns någon paragraf i stadgorna angående antalet ledamöter som ska väljas är problematiskt eftersom att det framgår av 5 § 8 punkten att "antalet eller lägsta eller högsta antalet styrelseledamöter" ska regleras av stadgorna, detta innebär i praktiken att stämman först måste bestämma antalet innan man kan gå vidare till att välja personerna till uppdraget.

Hoppas du fått svar på dina frågor!

Vänliga hälsningar,

Alexander HedblomRådgivare