Kallelse till folktandvård, uteblivet besök debiteras

Får folktandvården skicka ut kallelse, utan avtal och sen kräva betalt om man inte kommer.

Ska inte båda parter vara överens om en tid som bokas?

Vad jag har förståt, så ska man inte aktivt behöva tacka nej till avtal.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Du har förstått alldeles riktigt gällande allmänna avtalsprinciper. Ett avtal kräver ett anbud och en accept, (1 kap. 1 § Avtalslagen). I de flesta fall krävs det två aktiva handlingar, även om det finns undantag.

När det gäller folktandvården så regleras detta i en särskild lag kallad tandvårdslagen.

Folktandvården har möjlighet att debitera en patient för uteblivet besök på grund av kostnader som kan ha uppkommit genom det uteblivna besöket, (15 a § tandvårdslagen). Detta förutsätter dock att du blivit informerad om att du kommer kallas till kliniken och att uteblivet besök debiteras.

De detaljerade avgiftsreglerna skiljer sig mellan olika landsting, och därför kan det spela roll i vilket landsting du bor. Men den allmänna regeln i alla landsting är att folktandvården kan debitera dig för uteblivet besök om förutsättningarna ovan är uppfyllda.

Hoppas att du fick svar på din fråga, och välkommen åter till Lawline.

Med vänlig hälsning

Christoffer ThorellRådgivare