Kall lägenhet -- vad ska jag göra?

Jag bor i ett före detta kylrum som är om gjord till Lgh får hyresvärd hyra ut den som Lgh hyresvärd har gjort om kylrummer till vardagsrum sedan ett litet rum innanför inget fönster det så kallade köket har 2 skåp över spisen ingen fläkt sedan är det 2 små fönster i det stora rummet det är betonggolv och betongväggar det är kallt året om väggarna är så kalla så det går inte värma upp lgh 2 element köket inget element inget fönster går inte ha köksmöbler ett avlångt grov kök kallar jag det drar in från dörren kall luft golvet är så kallt så det går inte gå uta inner toffler jag har mätt grader på golvet 15 grader och det ramlar murbruk från väggarna byggnaden är K märkt jag har bett om ett annat boende men hyresvärden hyr ut till många andra hyran är 4.400 värmekostnad c.a 500/mån alldeles för mycket

det går inte att värma upp lgh

Tack på förhand Mvh missnöjd hyresgäst hoppas ni tar er tid att läsa detta

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline.

Enligt Folkhälsomyndighetens rekommendation ska temperaturen i en lägenhet ligga på mellan 20 och 23 grader. Temperaturen ska inte understiga 18 grader. Se:https://www.folkhalsomyndigheten.se/publicerat-material/publikationsarkiv/f/fohmfs-201417/

Det första du ska göra är att kontakta din hyresvärd och felanmäla din hyresrätt. Detta för att felet ska kunna åtgärdas samt att du ska kunna få ersättning eller hyresnedsättning när problemet pågått under en längre period. För att detta ska ske måste en utredning göras för att avgöra vilken temperatur du har i lägenheten. Det är den generella temperaturen i hela lägenheten som har betydelse, inte när det enbart rör ett rum.

Om hyresvärden inte vill göra detta kan du kontakta miljö- och hälsoskyddsförvaltningen i din hemkommun för hjälp att uppmana värden till åtgärder. Detta eftersom din hyresvärd enligt 26 kap 19§ miljöbalken har en skyldighet att fortlöpande planera och kontrollera fastigheten för att motverka eller förebygga att en olägenhet för människors hälsa uppstår.

Visar mätningen att temperaturen har understigit 18 grader i lägenheten kan du få viss kompensation för den tiden du bott i lägenheten med en för låg temperatur. Hyresnedsättningen gäller den tiden du på grund av temperaturen inte har kunnat utnyttja lägenheten fullt ut. Vägrar hyresvärden att bevilja detta kan du göra avdrag på hyran och deponera beloppet hos Länsstyrelsen för att påtrycka hyresvärden att vidta åtgärder. Gör du detta riskerar du inte att vräkas till skillnad mot om du bara låter bli att betala. För att bedöma vilket avdragsbelopp som är skäligt kan jag rekommendera dig att samråda med en av våra jurister.

Åtgärdas inte problemet kan du även rikta ett åtgärdsföreläggande mot hyresvärden via hyresnämnden för att den låga temperaturen ska åtgärdas.

Hoppas du har fått svar på din fråga! Annars är du alltid välkommen att kontakta oss igen och boka tid med någon av våra jurister.

Vänliga hälsningar,

Elin GidingRådgivare