Jurist eller advokat

Hej!

ska påbörja en vårdnadstvist. Har kontakt med en jurist som jag tycker verkar bra.

Dock är det ju extremt viktigt att jag får så bra hjälp som möjligt.

Ska man hellre anlita en advokat?

Finns det någon statistik på advokatens/ juristens vunna och förlorade fall?

Jag bor i karlskrona.

mvh

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Vad är skillnaden mellan en jurist och en advokat?

Jurister och advokater har genomgått samma universitetsutbildning, d v s juristprogrammet. Medan advokat är en skyddad titel är jurist inte en skyddad titel. Det innebär att vem som helst egentligen får kalla sig jurist (även om man normalt förutsätter att personen i fråga har en juristexamen) medan vem som helst inte får kalla sig advokat. För att bli advokat krävs det att juristen har arbetat i ca tre år på en advokatbyrå som ägs av en eller flera advokater, och därefter har ansökt och blivit antagen av Advokatsamfundet. Därefter får juristen använda titeln advokat. Väljer du en advokat är du garanterad en slags "lägstanivå" av kvalitet och seriositet genom att titeln är skyddad och Advokatsamfundet har vissa etiska regler som advokaterna måste följa. Följer inte advokaten reglerna finns risk för disciplinpåföljder. Dessutom har advokaten automatiskt genom sitt medlemskap i Advokatsamfundet en ansvarsförsäkring som ersätter klienten ifall advokaten lämnar felaktig rådgivning som skadar klienten. Väljer du en jurist istället för advokat bör du därför själv höra dig för om juristen har en ansvarsförsäkring.

Bör du välja en jurist eller en advokat?

Advokattiteln kan visserligen ge en slags "lägsta standard" genom att Advokatsamfundet uppställer vissa etiska regler, samt att du är garanterad en ansvarsförsäkring genom att du väljer en advokat och inte själv behöver höra dig för om en sådan finns. Som jag skrev inledningsvis finns det däremot ingen skillnad mellan juristen eller advokatens universitetsutbildning. Vilken av titlarna en person har ger därför inte något svar på personens kompetens, utan en jurist kan ha längre och mer gedigen erfarenhet än en advokat och vice versa. Någon statistik på advokatens respektive juristens vunna och förlorade mål har jag tyvärr inte kunnat hitta.

Att tänka på när du väljer ombud är att ombudet känns seriöst och väl insatt. Viktigast är därför enligt min mening är att du väljer någon som verkar ha hög kompetens inom familjerätt och vårdnadstvister.

Hoppas att du fått svar på dina frågor och lycka till!

Vänligen,

Lawline RådgivareRådgivare