Juridiskt ombud vid vårdnadstvist

Hej! Jag undrar om det är vanligt att man har ett juridiskt ombud då man blivit stämd angående barns boende? Jag undrar också hur mycket man bör "blotta" i sitt skriftliga svar på stämningsansökan. Ska man bara kort framföra sin ståndpunkt i frågan och vänta med detaljerna till den muntliga förberedelsen eller huvudförhandlingen, eller ska man skriva ner allt? Motparten får ju en kopia av det skriftliga svaret, så jag tänker att man inte ska ge dem chansen att på förhand komma på lämpliga svar till det man skrivit. Tacksam för råd inför en kommande förhandling.

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

När det gäller juridiska ombud vid tvister angående barn och barns boende går det inte att svara generellt om det är vanligt eller inte. Det beror alltid på hur omständigheterna ser ut i den situation som är för handen. Det finns inget krav på att du måste ha ett juridiskt ombud men många gånger kan det vara skönt att få hjälp att föra sin talan såväl rent tekniskt eftersom ombudet vet hur det går till men också mentalt eftersom det ofta upplevs som ett stöd att ha någon vid sin sida.

Beträffande din fråga om svar på stämningsansökan bör ditt svaromål innehålla ditt svar som din motpart yrkat, det vill säga att du ska svara om du medger eller nekar yrkandet. Jag utgår från att du kommer att neka eftersom det i annat fall inte vore en tvist och då måste du vidare ange varför som du nekar samt vilka bevis som ligger till grund för detta. Hur utförligt denna bör utformas är alltid en balansgång mellan vikten av att domstolen får information om vad som ligger till grund för meningsskiljaktigheterna och att inte ”blotta” sig helt inför sin motpart. I och med att jag inte är insatt i din situation specifikt rekommenderar jag dig att ta hjälp av ett juridiskt ombud för att utforma ditt svaromål på bästa sätt.

Lycka till!

Vänliga hälsningar,

Lawline RådgivareRådgivare