FrågaFAMILJERÄTTBarnrätt09/10/2013

Juridiskt ansvar och underhållsskyldighet för barn

Min man och jag ligger i skilsmässotvist. Vi har två gemensamma barn, 13 och 18 år. Hur länge har föräldrarna det juridiska ansvaret för sina barn, efter att de fyllt 18 år?

Lawline svarar

Hej! Tack för din fråga.

Vid ansvar för barn skall man skilja mellan det juridiska ansvaret och underhållsskyldighet. Det juridiska ansvaret stadgas i 6 kap. 1 § och 6 kap. 2 § 2 st. föräldrabalken där det föreskrivs att den som har vårdnaden om ett barn har ansvar för barnets personliga förhållanden och skall se till att barnets behov av omvårdnad, trygghet och god fostran blir tillgodosett. Vidare stadgas att vårdnadshavaren svarar för den tillsyn som behövs med hänsyn till barnets ålder, utveckling och övriga omständigheter samt skall bevaka att barnet får tillfredsställande försörjning och utbildning. I det juridiska ansvaret ingår även för vårdnadshavare att ha barnet under uppsikt i syfte att hindra att barnet orsakar skada för någon annan. Detta juridiska ansvar i form av vårdnaden föreligger enligt 6 kap. 2 § 1 st. föräldrabalken tills det att barnet fyller arton år eller dessförinnan ingår äktenskap. Någon juridiskt ansvar efter det att barnet har fyllt arton år föreligger således inte.

Vidare skall även nämnas underhållsskyldigheten som i vissa fall kan föreligga en ytterligare tid efter det att juridiskt ansvar har upphört. Enligt 7 kap. 1 § 1 st. föräldrabalken skall föräldrar svara för underhåll åt barnet efter vad som är skäligt med hänsyn till barnets behov och föräldrarnas ekonomiska förmåga. Vid bestämmande av underhållsskyldighet skall hänsyn tas till barnets inkomster och tillgångar samt sociala förmåner. Enligt 7 kap. 1 § 2 st. föräldrabalken upphör underhållsskyldigheten när barnet fyller arton år. Går barnet i skola efter denna tidpunkt är förälder underhållsskyldig under den tid som skolgång pågår, dock längst till barnet fyller tjugoett år. Med skolgång avses studier i grundskola, gymnasieskola eller annan jämförlig grundutbildning.

Sammanfattningsvis kan därmed sägas att juridiskt ansvar och underhållsskyldighet föreligger tills det att barnet fyller arton år. Efter artonårsdagen kan i vissa fall en fortsatt underhållsskyldighet föreligga om barnet går i skolan, under förutsättning att det rör sig om grundskola, gymnasieskola eller annan jämförlig utbildning. Underhållsskyldighet föreligger som längst tills barnet fyller tjugoett år.

Vänligen,

Matilda KarlssonRådgivare