FrågaAVTALSRÄTTAvtal07/09/2014

Jordbrukarstöd

Vi är i tvist med grannarna!! De har i flertalet år "tagit hö" på vår åkermark (inget skriftligt avtal finns och det har aldrig varit tal på någon ersättning från vår sida!) Nu visar det sig att de sökt gårdsstöd samt div miljöersättningar på vår mark som de då brukat. Vem har rätt till gårdsstödet? Vi känner oss lurade... de ville bara ta hö till djuren enligt muntlig utfästelse?

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du har vänt dig till Lawline med dina frågor.

För att överhuvudtaget vara berättigad till gårdsstöd måste den som söker ha en så kallad stödrätt. Frågan är om era grannar har stödrätt till den mark de nu sökt gårdsstöd för.

Enligt EUs förordning 1307/2013 artikel 21.1 (a) ska en jordbrukare kunna få stöd om de erhåller stödrätter genom tilldelning enligt artikel 20.4, 24, 30, 34 samt uppfyller kriterierna enligt artikel 9 och innehar ägda eller hyr stödrätterna. Enligt artikel 24 skall stödrätten tilldelas en jordbrukare, som är berättigad till stöd enligt artikel 9, under vissa omständigheter som möjligen inte är aktuella här.

Artikel 9, som är väsentligt här, räknar uteslutande upp vilka som inte har rätt till stöd. Detta är i huvudsak fysiska eller juridiska personer vars jordbruksarealer i huvudsak utgörs av arealer som lämpar sig för bete eller odling och som inte bedriver den minimiverksamhet som definieras av medlemsstateten (i detta fall Sverige) enligt artikel 4.2 b. I Sverige måste man ha minst 4 hektar mark för att överhuvudtaget kunna få denna typ av stöd.

Som jag nämnde lämnas gårdsstöd endast för den som har en stödrätt och en stödrätt skall tilldelas en jordbrukare och denna jordbrukare skall vara berättigad till stöd enligt artikel 9. Den avgörande frågan är därför om er granne är att anse som jordbrukare just med hänsyn till den mark ni äger.

Enligt artikel 1.1 (a) är en jordbrukare en fysisk eller juridisk person. Denna fysiska eller juridiska person skall ha ett jordbruksföretag som ligger inom EU och detta jordbruksföretag skall bedriva jordbruksverksamhet.

Ni bedriver er gård antingen som fysisk person eller som en juridisk person. En juridisk person är typiskt sett ett företag i form av ett bolag. Om ni driver gården under ert eget namn driver ni gården som en fysisk person. Detta kan givetvis er granne också göra. Utgångspunkten är därför att både Ni och Er granne är jordbrukare. Det nämns också att denna jordbrukare skall ha ett jordbruksföretag som bedriver jordbruksverksamhet. Enligt artikel 1.1 (b) är ett jordbruksföretag samtliga enheter som används för jordbruksverksamhet och drivs av en jordbrukare. Med jordbruksverksamhet anses exempelvis föda upp eller odla jordbruksprodukter eller att man håller jordbruksareal i ett skick som är lämpligt för bete eller odling. Med jordbruksareal menas den areal av åkermark, permanent gräsmark, permanent betesmark eller permanenta grödor.

För att få sin stödrätt krävs alltså att den sökande är jordbrukare och bedriver ett jordbruksföretag, där detta jordbruksföretag bedriver jordbruksverksamhet. Även om er granne är jordbrukare så uppfyller er granne inte kravet på att denne har ett jordbruksföretag eftersom att denne granne inte bedriver jordbruksverksamhet genom att hålla jordbruksarealen. Det är ju Ni som är jordbrukare och bedriver ert jordbruksföretag med jordbruksverksamhet genom att hålla denna jordbruksverksamhet med jordbruksareal.

När förordning 1307/2013 definierar vem som är jordbrukare sägs att jordbrukare är en ”fysisk eller juridisk person(…) vars jordbruksföretag”. Det skall alltså vara jordbrukarens eget jordbruksföretag som bedriver jordbruksverksamhet på den aktuella jordbruksarealen. Att Era grannar endast har kommit över för att hämta hö gör inte att de bedriver ett jordbruksföretag som bedriver jordbruksverksamhet.

Eftersom er granne inte är att anse som jordbrukare till just den här jordbruksarealen, eftersom de inte bedriver ett jordbruksföretag med jordbruksverksamhet på er mark.

När det gäller stödärenden är det antingen länsstyrelsen eller jordbruksverket ni bör kontakta. Enligt 5 § förordning (2004:760) om EU:s direktstöd för jordbrukare är det Länsstyrelsen som prövar frågor om stöd, verksamhetskrav men jordbruksverket som prövar frågor om stödrättigheter. Min rekommendation är därför att ni vänder er till Jordbruksverket.

Har du fler frågor som är kopplade direkt till din frågeställning kan du kontakta mig på filip.henriksen@live.se

EUs direktiv hittar du här!

Lawline RådgivareRådgivare