Jäv vid folkinitiativ

En kort fråga om jäv eller bulvan. Om ett folkinitiativ att sätta stopp för ett beslut som slagits i Kommunfullmäktige drivs av förtroendevalds maka eller barn. om den eller de förtroendevalda driver samma agenda kan man se folkinitiativet som jävigt eller alternativt att de som driver folkinitiativet som bulvaner för att stoppa det politiska beslutet.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Som jag förstår din fråga undrar du om någon som driver ett folkinitiativ kan ses som jävig på grund av att dennes make sitter i kommunfullmäktige. Jag tolkar det också som att den av makarna som sitter i kommunfullmäktige är emot ett visst beslut och att hans maka driver ett folkinitiativ för att beslutet ska upphävas. Svaret på denna fråga finns i kommunallagen (KL).

Det enkla svaret på denna fråga är nej, det finns ingen sådan möjlighet. KL innehåller flera bestämmelser om jäv. Bestämmelserna för jäv i kommunfullmäktige finns i KL 5 kap. 47 §. Där stadgas att en ledamot inte får delta i handläggningen av ett ärende som personligen rör ledamoten själv. Bestämmelsen är avsedd att träffa fall där en ledamot annars skulle kunna berika sig på kommunmedlemmarnas bekostnad; inte fall där makar driver samma politiska fråga. Bestämmelsen har också ett väldigt smalt tillämpningsområde, till exempel anses en ledamot inte jävig ens då fullmäktige beslutar om dennes egna arvode (HFD 2014 ref. 59).

Vad avser ledamotens maka så träffas hon inte av några jävsbestämmelser alls. Hon har samma yttrandefrihet som alla andra och har därför full rätt att driva ett folkinitiativ. Kommunallagens regel om folkinitiativ innehåller inga jävsbestämmelser alls (KL 8 kap. 2 §). Detta har förmodligen att göra med att folkinitiativ förutsätter så pass många signaturer (10% av de röstberättigade i kommunen) att fråga om jäv aldrig blir aktuell.

Jag hoppas du har fått svar på din fråga!

Med vänlig hälsning

William Nordstrand LarssonRådgivare