FrågaASSOCIATIONSRÄTTBolag11/04/2022

Jäv för VD

Hur gör man om det ligger jäv i styrelserummet? Om en VD för ett företag vill sälja sin privata ägda bolag till den bolaget där han VD.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Reglerna om VD-jäv finns i Aktiebolagslagen 8 kap. 34 §. Enligt denna paragraf får en VD inte deltaga i handläggningen av ett beslut om avtal mellan bolaget och sig själv, en juridisk person som hen företräder eller en tredje part i en fråga där hen har ett väsentligt intresse som strider mot bolagets.

I detta fall när VD:n vill ingå ett avtal mellan företaget och ett annat bolag han är VD i är det frågan om handläggning av beslut om avtal mellan bolaget och en juridisk person som VD:n företräder. Det föreligger därmed jäv. VD:n får alltså inte vara med och handlägga avtalet i fråga. I övrig fortsätter handläggningen som vanligt, men utan VD:n i rummet.

Hoppas du fått svar på din fråga. Om du har några fler funderingar får du gärna kontakta Lawline på nytt!

Vänligen,

Elin HolzhausenRådgivare