FrågaFAMILJERÄTTBodelning22/06/2013

Jämkning vid bodelning

Hej jeg er blevet skilt fra min fru efter bare 6måneders ægteskab. Vi har aldrig boet under samme tag jeg har boet i min egen lejlighed og han i sin. Dvs. Vi har aldrig været sambo. Nu vil han da han har store skylder og jeg har arvet mange penge have at vi skal dele alt. ? Gælder 5års reglen for os og i så fald bliver det alt som inde ægteskabet ? Vi er svenske medborgere

Lawline svarar

Hej! Eftersom ni är gifta gäller äktenskapsbalken (1987:230), ÄktB. När ett äktenskap upplöses, ska makarnas egendom fördelas mellan dem genom bodelning, 9:1 ÄktB. Eftersom tanken är att det ska ske en jämn uppdelning av makars egendom när de skiljs åt, kommer en viss förmögenhet, i pengar eller annan lös eller fast egendom, föras över från den make som har en större förmögenhet till den make som är mindre välbärgad. Med andra ord, om din fru inte har så mycket pengar eller/och har skulder, kommer du att förlora och hon att tjäna på bodelningen. Detta verkar du redan vara medveten om. Varje make får från bodelningen i skälig omfattning ta undan kläder och andra föremål som maken har uteslutande till sitt personliga bruk, liksom personliga presenter, 10:2 ÄktB. I övrigt ingår all egendom i bodelningen, förutsatt att ni inte har skrivit något äktenskapsförord, 7:2-3 och 10:1 ÄktB.

Din fråga gäller femårsregeln. Det du syftar på är jämkning vid bodelning enligt 12:1 ÄktB. I den mån det med hänsyn särskilt till äktenskapets längd men även till makarnas ekonomiska förhållanden och omständigheterna i övrigt är oskäligt att en make vid bodelning ska lämna egendom till den andra maken i viss omfattning, ska bodelningen i stället göras så att den förstnämnda maken får behålla mer av sitt giftorättsgods. Sådan jämkning tillämpas inte på makars bostad och bohag som ANSKAFFATS FÖR makarnas gemensamma användning (Agell, Äktenskap samboende partnerskap, s. 257).

I övrigt är regeln tillämplig. Eftersom du nämner denna regel så känner du förmodligen till dess innebörd. Först efter fem år ska en 50/50-uppdelning ske. Beräkningen bör göras per hel månad av femårstiden, prop. 1986/87:1 s. 184 Efter ett år ska med andra ord endast 1/5 av giftorättsegendomen delas lika. I ert fall, med ett sex månader långt äktenskap, ska med andra ord endast 1/10 av ert sammanlagda giftorättsgods bli föremål för bodelning.

Lars BålmanRådgivare