Jämkning av testamente och laglott

Hej,

Vi är två systrar vars pappa gått bort. Han var omgift med två nya barn i det nuvarande äktenskap. Han skrev ett testamente med nya frun att hon ska ärva hälften samt ytterligare 1/4 som sedan jag och min syster "ärver" tillbaka när hon går bort. (1/8 var)

Kan de testamentera bort mer än hälften? Vi vill inte ärva nya frun utan ordna upp allting nu för att sedan vara fria.

Tack på förhand

Systrarna

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline.

Regler om arvsrätt finns reglerat i Ärvdabalken (ÄB).

Som er pappas barn utgör ni systrar tillsammans med era två halvsyskon hans fyra bröstarvingar, och därmed hans främsta arvingar enligt arvsordningen i ÄB. När ett testamente finns ska dock arvet inte fördelas enligt arvsordningen i ÄB, utan istället följa testamentets föreskrifter.

Enligt lagen har dock särkullbarn, vilket ni systrar räknas som då er pappa är gift med någon annan än er andra förälder, alltid rätt att kräva ut sin laglott genom att begära jämkning av testamentet. Rätten till detta gäller oavsett vad förälderns testamente säger och infaller direkt vid förälderns bortgång. I erat fall innebär detta att ni två systrar har rätt att få ut er laglott efter er pappa med omedelbar verkan. Detta framkommer av ÄB 7:3.

Laglotten, dvs den del av arvet ni har rätt att kräva ut, utgör enligt ÄB 7:1 hälften av det arv som ni två systrar skulle ha ärvt om er pappa saknade testamente och hans arv således skulle fördelas enligt arvsordningen. Eftersom er pappa som nämnts hade fyra bröstarvingar, skulle ni enligt arvsordningen tillsammans ha ärvt hälften av hans kvarlåtenskap (dvs en fjärdedel var). Er laglott utgör därför tillsammans en fjärdedel (dvs en åttondel var).

Med utgångspunkt i vad du nämnt i din fråga har jag förstått det som att er pappas nya fru kommer att ärva tre fjärdedelar av hans kvarlåtenskap, medan ni två systrar direkt vid er pappas bortgång tillsammans kommer att ärva den återstående fjärdedelen. Eftersom en fjärdedel av er pappas kvarlåtenskap också är precis det som utgör er laglott, kränker inte er pappas testamente er lagstadgade rätt till er laglott. Ni har därför ingen möjlighet att förhindra att er pappas kvarlåtenskap kommer fördelas efter testamentets föreskrifter och ni kommer därmed att tvingas vänta på att få ”ärva tillbaka” den resterande fjärdedelen.

Vad det för er del mer konkret kommer att innebära att ”ärva tillbaka” den resterande fjärdedelen av er pappas nya fru kan jag tyvärr inte svara på utan att ha er pappas fullständiga testamente tillhands

Jag hoppas att detta har svarat på din fråga och om ni skulle behöva mer konkret hjälp att tolka er pappas testamente är ni välkomna att boka tid med oss HÄR.

Vänligen,

Alexandra LantzRådgivare