Jämkning av testamente för utfående av laglott

Hej!

Min pappa är omgift och har ett barn i det äktenskapet. Vi är tre barn från ett tidigare äktenskap. Jag undrar hur det blir vid hans bortgång, han är betydligt äldre än ny frun. Vad jag förstår har de skrivit att all egendom, pengar och bostad, är den nya fruns? Hur blir det för oss särkullbarn, får vi inte ut någon laglott alls?

MVH Maud

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Enligt Ärvdabalken 3 kap 1 § är det efterlevande make som får kvarlåtenskapen efter avliden make. Gemensamma bröstarvingar har rätt till efterarv efter arvlåten först när den efterlevande maken avlider. Särkullbarn till den först avlidna maken har dock rätt att få ut sin arvslott direkt.

Om ett testamente finns vilket anger att efterlevande make ska ärva allt är det möjligt att särkullbarnens rätt till laglott har kränkts. Särkullbarn måste i en sådan situation för att få ut sin laglott påkalla jämkning av testamentet, allt enligt ÄB 7 kap 3 §. Särkullbarn har rätt att få ut sin laglott direkt och behöver inte avvakta efterlevande makes bortgång för att få ut sin laglott.

Bästa hälsningar,

Lawline RådgivareRådgivare