Jämkning av testamente för utfående av laglott

Min biologiska far som aldrig velat ha någon kontakt med mig har nyligen avlidit. Hur gör jag för att se till att jag får ut min arvslott och inte blir lurad av hans fru och deras barn? Enligt släktingar skrev han över allt på sin fru när lagen om särkullebarn kom.

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Så som du beskriver situationen så tolkar jag det som att din biologiska fars fru inte är din biologiska mor och att deras barn inte heller är dina helsyskon.

Det har ingen betydelse huruvida du har haft kontakt med din far eller inte eftersom att du alltjämt är hans bröstarvinge som hans biologiska barn, vilket framgår av 2 kap 1§ ärvdabalken (se https://lagen.nu/1958:637#K2P1S1). Det innebär att du har rätt att ärva honom vid hans bortgång. Oavsett hur han har testamenterat sin kvarlåtenskap så har du en lagstadgad rätt till din laglott. Laglotten är halva arvslotten (7 kap 1§, se https://lagen.nu/1958:637#K7P1S1) och är den del av arvet som du har en ostridig rättighet att få. Som ett exempel på laglotten kan sägas följande: Om en avliden förälder endast har ett barn så är barnets arvslott 1 och laglotten 1/2. Om föräldern hade två barn så är respektive barns arvslott 1/2 och respektive laglott följaktligen 1/4, och så vidare enligt samma princip. Den del som är kvar, alltså andra halvan av arvslotten, har den avlidne rätt att förfoga fritt över och testamentera så som denne önskat. Hur stort arvet blir beror på hur mycket den avlidne hade som sin kvarlåtenskap, vilket givetvis beror på hur denne har förvaltat sin egendom och sina pengar under sin livstid.

Som vi ovan konstaterat så har du alltså rätt att få ut din laglott av faderns kvarlåtenskap. Detta sker dock inte automatiskt, utan det kräver att du påkallar jämkning av din faders testamente (7 kap 3§). Detta har du sex månader på dig att göra från och med tidpunkten då du blir delgiven hans testamente. Jämkningen kan antingen ske genom att du riktar ditt anspråk direkt mot testamentstagarna eller att du väcker talan mot dem. Det mest praktiska brukar vara att framställa laglottsanspråket i samband med ett bouppteckningssammanträde där man då antecknar anspråket i bouppteckningen. Det är tillräckligt at du begär jämkningen för att du ska tilldelas laglotten, och någon särskilt prövning av ditt anspråk sker därför inte.

Med vänliga hälsningar,

Johan OlssonRådgivare