Jag vill häva försäljningen av min bostadsrätt

Jag vill häva min lägenhetsförsäljning. Det är en bostadsrätt.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Huvudregeln enligt den så kallade löftesprincipen är att bindande avtal uppstår i de fall en person lämnat ett anbud och en annan person accepterat detta (1 § lag (1915:218) om avtal och andra rättshandlingar på förmögenhetsrättens område här). Enligt huvudregeln kan ett avtal därmed ingås skriftligen, muntligen och genom så kallat konkludent handlande.

Undantag från denna huvudregel finns angående köp av bostadsrätt och fast egendom. För att ett avtal om köp av bostadsrätt skall vara bindande krävs att säljaren och köparen upprättar ett skriftligt avtal innehållande uppgift om lägenheten som överlåtelsen avser samt om priset. Både säljaren och köparen ska ha skrivit under avtalet (6 kap. 4 § bostadsrättslagen (1991:614) (BRL), här). Om inte dessa formkrav är uppfyllda är avtalet ogiltigt (6 kap. 5 § 3 st. BRL).

Föreligger enbart en muntlig överenskommelse mellan dig och köpren av bostadsrätten är denna alltså inte bindande.

Har du några fler frågor, eller vill du komma i kontakt med någon av våra jurister, är du varmt välkommen att återkomma!

Pontus SchenkelRådgivare