jag vill bli provbo på en ny lägenhet där vi ska stå på kontraktet gemensamt

Hej,

Jag har ett hyreskontrakt i första hand som är skrivet på mig som jag vill hyra ut i andra hand. Då jag vill sambopröva och tillsammans med det jag vill sambopröva så har vi tillsammans fått ett nytt hyreskontrakt.

Min nuvarande hyresvärd vill då inte godkänna samboprövningen då de tror att det är en stadigvarande samboprövning.

Stämmer detta?

Hyresvärden menar på att om man samboprövar så flyttar man in i någons befintliga boende och inte hittar ett tillsammans.

Lawline svarar

Hej och tack för att du kontaktar Lawline med din fråga.

Huvudregeln är att hyresvärden bestämmer om du får hyra ut i andra hand (Jordabalk 12:39). Du ska få lov att hyra ut din lägenhet om du har beaktansvärda skäl (Jordabalk 12:40 2 st) och hyresvärden inte har befogad anledning att vägra samtycke. Att prova på att bo som sambos är ett sådant skäl som ska godtas. Det finns ingen lagtext som direkt reglerar provboförhållandet, men hyresvärdar brukar ange en tidsgräns för hur länge man kan vara provbo. Som jag förstår din situation så är problemet att du kommer att stå på kontraktet på den nya lägenheten, i och med att du kommer att stå på kontraktet kan det inte ses som ett prov, eftersom du blir permanent förstahandshyresgäst i den nya lägenheten. Dina skäl blir då mindre beaktansvärda. Du kan kontakta din hyresvärd och fråga under vilka förhållanden som ett provboende skulle godkännas, och om du skulle bli godkänd som provbo om du inte stod på kontraktet till den nya lägenheten.

Tack för att du kontaktade lawline, behöver du mer rådgivning kan du ringa till oss på lawline, 08-533 300 04

Ebba EkstrandRådgivare