FrågaFAMILJERÄTTBodelning28/02/2019

Jag undrar över mina juridiska chanser att få behålla hyresrätten efter separation?

Hej!

I november månad tog min sambo och jag beslutet att vi skall separera. Vi har en son på snart 13 år. Bor i en attraktiv hyresrätt på 3 rok i centrala Göteborg sedan 15 år tillbaka. Vi står båda två på kontraktet.

Vi är nu oense om hur vi vill göra med denna. För min son är det mycket viktigt att behålla denna lägenhet och jag vill bo kvar här. Min sambo vill byta den mot två lägenheter. Jag anser dock att han får försöka hitta en annan hyreslägenhet eller köpa en bostadsrätt. För min sons mående och trygghet samt för min egen hälsa är det mycket viktigt.

Jag har ingen förmögenhet, har varit sjukskriven på grund av psykisk ohälsa, depression, i flera år.

Jag har dessutom blivit beviljad skuldsanering för en månad sedan.

Min sambo äger fritidshus som jag tror är värt ca 3-4 miljoner. Han är frisk och har en familj som skulle kunna hjälpa honom ekonomiskt. Han har inga skulder.

Jag anser att han i denna situation behöver sälja fritidshuset för att kunna köpa en bostadsrätt. Han vägrar detta.

Jag undrar därför hur mina juridiska chanser för att ha rätt att behålla hyresrätten ser ut?

Mycket tacksam för svar.

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga

Vid separation har nästan alltid den förälder som har barnen boende hos sig företräde att ta över den gemensamma bostaden. Bor barnet lika mycket hos båda föräldrarna blir det andra faktorer som spelar in vem som bäst behöver bostaden. I ert fall gäller inte någon argumentation kring vem av er som ska bo kvar. Det verkar som att du är den av er som vill det.

Du skriver att det gäller en hyreslägenhet och i så fall saknar bostaden värde vid samboupplösning då det inte investerats något kapital i bostaden. Om din sambo vill flytta så står du och sonen helt enkelt kvar i lägenheten. Det finns ju som sagt inget att lösa ut den andre för när det gäller hyresrätter. Anser du att du vill behålla lägenheten så blir det ditt beslut, och ni kontaktar hyresvärden och meddelar att du står ensam kvar på kontraktet. Din sambo kan inte tvinga dig att flytta därifrån, men han behöver skriva på att du står ensam på kontraktet, och det brukar den som flyttar helst göra.

Din hyresvärd kan neka dig att ta över lägenheten om denne anser att du saknar inkomst eller inte anser att din ekonomi räcker till. Du kan då överklaga detta till hyresnämnden, vilket händer flera gånger varje år att hyresgäster gör och då får rätt hos hyresnämnden istället.

Om det föreligger ekonomiska problem för dig att behålla bostaden kan jag inte svara på, men jag finner inga juridiska problem med att du behåller din hyresrätt.

Stå på dig med att bo kvar med sonen om du anser det vara det som är bäst för er.

Jennie NilssonRådgivare